V poslednom čase im utešene rastie počet prevodových stupňov. Ich optimálny počet by mal umožniť jazdiť ustálenou rýchlosťou aj plynulo zrýchľovať. Dobrá prevodovka však z motora vyťaží podstatne viac. Dôležité je, aby s ním doslova ladila. Aby ladila s jeho dôležitými parametrami – s otáčkovou charakteristikou, priebehom výkonu aj krútiaceho momentu.

Na prvý pohľad sa ako ideálna javí prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT), s teoreticky nekonečným počtom stupňov. Sporadicky sa používa už niekoľko desaťročí. Účinnosť prenosu výkonu však ani pri neustálom vývoji nedosahuje úroveň iných konštrukcií, a tak jej prednosťou ostáva skôr komfort prevádzky. Za výhodnejšie riešenia sa dnes považujú štandardné, najčastejšie planétové prevodovky, no so zvýšeným počtom prevodových stupňov. Nedávno zavedené sedem- a osemstupňové prevodovky majú v porovnaní s ich päť- a šesťstupňovými predchodcami v ekvivalentných aplikáciách približne rovnaký celkový rozsah (podobný najnižší a najvyšší prevod), no ponúkajú citlivejšie delenie medzi nimi. Aj prínos pre ekonomiku stojí za pozornosť. V konkrétnej aplikácii iba samotné nahradenie štandardnej šesťstupňovej prevodovky osemstupňovou zredukovalo spotrebu o 11 percent, pritom sami výrobcovia garantujú minimálne šesťpercentnú úsporu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa