Jarné mesiace priniesli neistú situáciu do všetkých odvetví, niektorým sa však počas leta predsa len podarilo stabilizovať. Medzi tie ťažko skúšané rozhodne patrí aj doprava. Sektor cestnej dopravy zažíval náročné časy už od minulej jesene a mnoho najmä menších firiem preto podnikanie nenávratne „zabalilo“. Vešanie kľúčikov na klinec sa však ešte zrejme neskončilo. Podpora zo strany vlády sa k časti dopravcov doteraz nedostala, je preto otázne, koľko ich blížiacu sa zimu vôbec prežije.
Krízu strieda ešte väčšia kríza
Doprava sa spomaľovala už mesiace predtým, ako na Slovensko dorazil nový koronavírus. Slovenský priemysel už vlani v lete hlásil pokles objednávok od nemeckých odberateľov, ktorý spôsobila tamojšia prehlbujúca sa recesia. Úmerne tomu sa začali slovenskí dopravcovia z nemeckých ciest vytrácať. Aj slovenská ekonomika sa v poslednom štvrťroku minulého roka spomalila a v úvode roku 2020 sa jej smerovanie otočilo do mínusu napriek tomu, že čiastočný lockdown zabral z prvého štvrťroka približne iba dva týždne.
Dlhodobými problémami autodopravcov, na ktoré vytrvalo a dlhodobo upozorňujú, sú pomerne vysoké daňové zaťaženie, najmä vo forme cestnej dane, alarmujúci nedostatok vodičov, mýtne poplatky a rozmáhajúca sa lacná konkurencia z východoeurópskych krajín, ktorej nedokázali konkurovať. „Slovenskí dopravcovia sa opakovane sťažovali na výrazne vyššiu daň z motorových vozidiel oproti okolitým štátom. Jej aktuálne zníženie o sedemnásť až sedemdesiat percent je výrazné a malo by sektoru priniesť okamžitú úsporu vyše 28 miliónov eur,“ povzbudzuje riaditeľ českej a slovenskej pobočky spoločnosti DKV Euro Ser-vice Lukáš Ondráček.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?