Obrovský multifunkčný komplex na niekoľkých podlažiach prinesie všetko, čo poznáme z moderných západoeurópskych staníc. Pravda, na prvý pohľad vznikne nové obchodné centrum a kancelárska veža, až v druhom rade dôležitý dopravný uzol. Developer síce zdôrazňuje význam stanice, oproti obchodom však bude jej plocha menej než polovičná.

Projekt nazvaný Stanica Nivy z dielne významnej svetovej architektonickej kancelárie Benoy bude súčasťou novej zóny hlavného mesta, kde sa počíta s administratívnymi vežami, stovkami až tisíckami bytov a desiatkami tisíc zamestnancov presúvajúcimi sa medzi biznis dištriktmi v rámci rozostavaného projektu Twin City Juh. Vzniknúť majú parky, lokalita od nábrežia Dunaja až po autobusovú stanicu má potenciál stať sa moderným centrom Bratislavy.

Druhé najväčšie

Hoci obyvatelia dnes socialistickú stavbu na rozmedzí starej zástavby a rodiacej sa biznis zóny poznajú výhradne ako autobusovú stanicu, nepočítajúc trafiky a stánky s pagáčmi či langošmi, po novom to bude inak. Komplex s názvom Stanica Nivy, kde autori loga graficky využili rovnaké písmenká, bude aj obchodným centrom. Pri pohľade na vizualizácie sa zdá, že ním bude dokonca v prvom rade.

A to obrovským, veď pôvodom slovenská developerská skupina HB Reavis, ktorá má projekt pod palcom, počíta až so 70-tisíc m2 hrubej prenajímateľnej plochy. Je to o štvrtinu viac než rozloha petržalského Auparku alebo neďalekej Eurovey, prípadne dvojnásobok košického Auparku.

Projekt má mať päť podlaží, z toho dve pod zemou. Na prvom z nich bude autobusová stanica, na druhom parkovisko. Zvyšok podlaží zaberú obchody, na prízemí to budú praktické prevádzky na rýchle nákupy, ako drogéria alebo supermarket. Na druhom poschodí sa počíta s módnymi značkami, hore s tržnicou i tradičnými prevádzkami občerstvenia a reštauráciami.

„Rozhodli sme sa skombinovať autobusovú stanicu medzinárodného významu, ktorá poskytne absolútny komfort pre cestujúcu verejnosť, s veľkou mestskou tržnicou s čerstvými potravinami, sezónnou ponukou a domácimi produktmi,“ hovorí Adrián Rác, predseda predstavenstva slovenského HB Reavisu.

Autobusová stanica v Bratislave sa zmení na Nivy. Konečne

Zdroj: HB Reavis

Nadregionálny význam

Developer novú stanicu v týchto dňoch prvýkrát prezentuje na medzinárodnej výstave Mapic vo francúzskom Cannes. Predstavením konceptu aj pomocou hrubej brožúry chce prilákať svetové značky, aby v jednom zo štatisticky najbohatších regiónov Európskej únie otvorili ďalšie prevádzky. Podľa spoločnosti ide o nadregionálne obchodné centrum. „Budujeme unikátny projekt a, samozrejme, očakávame, že sa nám podarí pritiahnuť aj nové značky. Všetko však bude závisieť od toho, ako sa bude vyvíjať trh,“ hovorí A. Rác.

Ochota medzinárodných reťazcov otvoriť v polmiliónovom meste strednej Európy ďalšie plochy však môže byť otázna. Hustota obchodov totiž v Bratislave už dávno prekročila hranicu štvorcového metra na obyvateľa a len približne kilometer od Nív sú nemalé a zabehnuté nákupné strediská Eurovea a Central.

Stanica Nivy sa po dokončení v roku 2019 dostane na druhé miesto najväčších nákupných stredísk v krajine pod jednotku – bratislavský Avion s IKEA. Preto je na mieste otázka, pre koho ešte má v regióne s mediánovou mzdou pod tisíc eur takéto centrum stáť.

Autobusová stanica v Bratislave sa zmení na Nivy. Konečne

Zdroj: HB Reavis

Je to príležitosť

Daniel Kúth z poradenskej spoločnosti JLL hovorí o tom, že autobusová i železničná stanica sú jednou z mála možností pre nové obchodné centrum v hlavnom meste. „Majú prirodzenú návštevnosť a vhodnú lokalitu, otázkou je len veľkosť prenajímateľnej plochy projektu, ktorú dokáže trh absorbovať,“ vysvetľuje.

Podľa neho po otvorení ďalšieho strediska nastane prerozdelenie koláča v rámci existujúcich centier. Veľké kotevné značky, ako sú napríklad H&M či C&A, ešte majú chuť rozširovať sa v rámci mesta, nové lokality a projekty však vyberajú veľmi uvážene, dodáva.

„Pokiaľ ide o úroveň saturácie trhu, tá určite nevypovedá o miere úspešnosti budúceho projektu, ale zvyšuje požiadavky na jeho kvalitu,“ argument šéf slovenského HB Reavisu. Podľa neho sa preto firma maximálne sústreďuje na prípravu a do procesu zapojila aj medzinárodných odborníkov. Odvoláva sa aj na skúsenosti zo siete Auparkov, ktoré vybudoval a takmer všetky predal zahraničným fondom práve HB Reavis.

Autobusová stanica v Bratislave sa zmení na Nivy. Konečne

Zdroj: HB Reavis

Stanica a nová veža

Priestory samotnej stanice majú zodpovedať moderným štandardom. Rozloha má dosiahnuť 30-tisíc štvorcových metrov, vjazd i výjazd zo stanice bude pre autobusy na rovnakom mieste a pribudne jeden smerom k centrále VÚB. Developer nakreslil približne dvetisíc parkovacích miest v podzemí a na streche.

Stanica a obchodné centrum nie sú jediné súčasti veľkolepého projektu, ďalším je administratívna veža na rohu Svätoplukovej ulice a Mlynských nív, na mieste, kde dnes stojí budova, v ktorej ešte donedávna sídlilo pohrebníctvo Marianum. A. Rác hovorí o áčkových priestoroch a až 115-metrovej výške, čo je úroveň najvyššej budovy na Slovensku nachádzajúcej sa neďaleko – Tower 115.

Plocha kancelárskych priestorov má dosiahnuť približne 30-tisíc štvorcových metrov. Inak povedané –

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa