Preventívne opatrenia a obmedzenie pohybu v dôsledku pandémie prirodzene viedli k zníženiu mobility, a tým aj k dramatickému prepadu výkonov v doprave. Kým v nákladnej cestnej doprave sa po jarnom výkyve vlani objem prepraveného tovaru vrátil v druhom polroku k predkrízovým hodnotám, osobná cestná doprava dopláca na pandemickú prevenciu svojimi tržbami doteraz. December bol v tomto odvetví dokonca tretí najhorší mesiac minulého roka.
Hromadná doprava je ďalšou neviditeľnou obeťou koronakrízy
V prehlbujúcej sa strate sú všetci osobní cestní dopravcovia bez rozdielu, či pred krízou poskytovali odvoz na občasné zájazdy, alebo vozili ľudí na pravidelných linkách, a výpadok sa sprostredkovane premieta aj do rozpočtov samospráv. Za služby medzimestských dopravcov platia kraje. Tie prišli podľa združenia SK8 v súvislosti s pandémiou v prípade tržieb z prímestskej dopravy už o viac ako tridsať miliónov eur. Pri mestskej doprave situácia závisí od toho-ktorého mesta. Bratislavský dopravný podnik napríklad uvádza prepad v tržbách viac ako 22 miliónov eur.
Deravé sito pomocnej schémy
Zástupcovia odvetvia sa zhodujú, že bez štátnej pomoci by podniky pri živote neudržali. V rámci kompenzácií za prvý polrok minulého roka mohli získať tisíc eur na vozidlo. Aktuálne prebieha druhá výzva v gescii ministerstva hospodárstva, do ktorej sa dopravcovia môžu hlásiť do konca apríla. Umožňuje kompenzovať až osemdesiat percent z poklesu tržieb. Pre podnikateľov s novými autobusmi môže byť výhodnejšia druhá možnosť. Podľa nej sa dotácia vypočíta podľa emisnej normy autobusu a príspevok je až 2,4-krát vyšší.
K prvej ani k druhej výzve však nemá prístup každý dopravca zasiahnutý krízou. Väčšie podniky, ktoré vzhľadom na svoju veľkosť trpia aj rádovo väčšími finančnými problémami, špeciálnu pomoc nedostali. „Ako najdôležitejšie sa nám ukazuje zrušenie limitu na pomoc do úrovne 200-tisíc eur na spoločnosť cez schémy de minimis a obmedzenie pomoci na spoločnosti do 250 zamestnancov,“ hovorí viceprezident združenia autodopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.
Doposiaľ organizovalo pomoc autobusovým dopravcom ministerstvo hospodárstva, to sa však po novom zmení. Ministri Richard Sulík (SaS) a Andrej Doležal (Sme rodina) sa dohodli na presune gescie rozdeľovania príspevkov na rezort dopravy.
Po novom by pomoc mala byť adresnejšia a rýchlejšia. Minister dopravy A. Doležal minulý týždeň vo vláde presadil schválenie legislatívneho rámca, ktorý prípravu konkrétnej schémy pomoci umožní.
Vláda podpísala bianko šek
Minister si predbežne vypýtal sto miliónov eur. Rezort však prízvukuje, že ide skôr o hrubý odhad než analyticky podloženú sumu. Podpora by sa mala navyše z tejto sumy ujsť aj nákladným dopravcom, taxislužbám a autoškolám. V akom pomere ani akým spôsobom budú peniaze rozdelené medzi jednotlivé sektory, však zatiaľ ministerstvo nespresnilo.
Predbežné odhady hovoria, že finančná podpora z rezortu dopravy by sa mala týkať až 17-tisíc firiem. Mohli by v rámci nej žiadať o dotáciu na ochranné pomôcky a dezinfekciu, na fixné náklady na STK, emisnú kontrolu, tachografy aj na školenia pre svojich vodičov.
„Existuje viacero návrhov, ako by schéma vyplácania mohla fungovať, tie však ešte budú predmetom koaličných rokovaní a rovnako objem financií, ktorý na tento účel bude možné použiť,“ priblížil hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Návrh presunúť vyhlasovanie podporných schém pod ministra Doležala ešte musí odobriť parlament. Ten by ho mal prerokovať v zrýchlenom konaní.
Manažment poistenia a rizika v preprave