Automotive firmy z Rakúska, ktoré sa za desaťročia uhniezdili nielen v dodávateľských sieťach mnohých automobiliek, ale v rámci špecializovaných klastrov zakotvili aj v ich vývojových štruktúrach, nestáli bokom.
Vpredu svetlá
Prvými veľkými vyslancami medzinárodnej autobrandže, ktorí prekročili rakúsko-slovenskú hranicu, boli medzinárodní obchodníci s autami. Rakúske stredoeurópske centrály a dovozcovia najmä nemeckých automobiliek prišli hneď po politických zmenách na prelome 80. a 90. rokov. Nedlho po nich sa objavili čerpacie stanice rafinérskej skupiny OMV, no to bol iba obchod. V súčasnom slovenskom autopriemysle však možno nájsť aj výrazné zastúpenie výrobcov rôznych komponentov a modulov na autá.
Jedným z najväčších je závod rakúskej rodinnej firmy ZKW, ktorú v roku 1938 založil viedenský obchodník Karl Zizala. Značku vytvoril jednoducho, k svojim iniciálkam pridal „W“ podľa hlavného mesta rodnej krajiny. Jeho značku dnes – ako výrobcu autosvetiel – pozná celý svet. Jej vyše štyritisíc zamestnancov pracuje okrem domácej základne aj v pobočkách na Slovensku, v Česku, Číne a v Indii. Vlani pridala fabrika v Krušovciach vyše pol druha stovky nových zamestnancov a s rozbiehajúcou sa prevádzkou v neďalekých Topoľčanoch sa blíži k deviatim stovkám zamestnancov. To je po materskej rakúskej firme druhá najväčšia národná pobočka ZKW na svete.
Ešte v roku 1991 otvorila na Slovensku prvý závod, v Dolnom Kubíne, strojárska skupina Miba. Rozbehla v ňom výrobu spekaných výliskov technológiou práškovej metalurgie. O zhruba pätnásť rokov neskôr už mala na Slovensku aj druhý závod. Výrobňa vo Vrábľoch začala s výrobou oceľových komponentov pre spojky a brzdy. Fabriku priebežne rozširovala a predvlani rozbehla ďalší projekt. V rámci neho by mali vo vrábeľskej fabrike fungovať kompetenčné centrá vývoja a výroby ozubených kolies na využitie v automobilovom pohonnom ústrojenstve.
Od káblov k športu
Od druhej polovice 90. rokov beží v juhoslovenskom Kolárove výroba automobilových káblov a káblových zväzkov Kromberg & Schubert. Táto vyše 110-ročná firma drží produkciu na Slovensku aj v čase, keď už nemalá časť jej konkurentov z nákladových dôvodov odišla. Hoci sa jej prevádzka zúžila, stále pre ňu na južnom Slovensku pracuje vyše šesťsto ľudí.
Zaujímavý príbeh aj produkt má topoľčianska fabrika rakúskeho výrobcu komponentov najmä pre športové a pretekárske autá Pankl Automotive. Vznikla na základoch automobilovej divízie strojárskeho podniku Topos Tovarníky. Ten sa zaoberal výrobou hydrauliky a zvarovaných komponentov pre poľnohospodárske stroje. Jeho automobilová divízia bola stratová, a tak ju predal do novej firmy Sigus. Tá rozbehla výrobu hriadeľov do prevodoviek. Pankl kúpil v Siguse tretinový podiel koncom roku 2004 a po pár rokoch zmenil firmu na stopercentnú dcérsku firmu Pankl Automotive Slovakia. Pridal tiež výrobu ojníc a ďalších komponentov. Pred časom postavil v Topoľčanoch nový závod. Okrem výroby autodielcov a produktov svojej neautomobilovej divízie, ktorá vyrába letecké súčiastky, naplánoval Pankl pre topoľčiansku fabriku aj vlastné vývojové centrum.
Partner projektu TREND Focus Rakúsko 2014:
volksvagen.sk
mysmeseat.sk
audi.sk