No tento zvyk sa pomaly zo života vytráca. Kým napríklad pred štyrmi rokmi na jednu zmluvu na finančný lízing pripadali skoro tri spotrebiteľské zmluvy, vlani na jednu zmluvu o spotrebiteľskom úvere pripadli dve s lízingom finančným.
Čo sa stalo
Pred dvoma rokmi dostali firmy pri spotrebiteľských úveroch zákaz používať dovtedy bežný inštitút zabezpečovacieho prevodu vlastníckych práv. Lízingovky preto upravili svoje zmluvy a prešli na záložné práva. No klienti musia záložnú zmluvu zaregistrovať v Notárskom registri záložných práv. Nielenže je to otravnejšie, ale aj drahšie, lebo poplatok notárovi sa odvíja od kubatúry auta a v priemere stojí až osemdesiat eur. Návšteva notára klienta čaká aj pri ukončení lízingu.
Pri finančnom lízingu je celý proces oveľa jednoduchší, pri tomto produkte zostal i inštitút zabezpečovacieho prevodu vlastníckych práv. Behať po notárskych registroch netreba. Aj preto vlani ľudia pri kúpe nového auta výrazne viac preferovali finančný lízing. Pri kúpe „jazdeniek“ zostali naďalej verní úveru.
Nezanedbateľným rozdielom medzi oboma formami financovania sú postupy v prípade, že by spotrebitelia mali problém so splácaním lízingových splátok. A lízingovka by im musela auto odobrať a speňažiť. Klient so spotrebiteľským úverom musí čakať, kým sa auto predá cez aukciu v dražobnej spoločnosti.
Do budúcnosti lízingové firmy počítajú s tým, že sa operatívny lízing rozmôže aj u obyvateľstva
Predmety odobrané v rámci finančného lízingu môže lízingovka predávať jednoduchšie, obvykle cez svoju webovú stránku. Rozdiely v predajných cenách môžu vzniknúť. Nedá sa síce jednoznačne povedať, v prospech ktorej formy, pri oboch firmy vychádzajú zo znaleckých posudkov. No celý proces aukcií trvá dlhšie a čas cenu auta ovplyvňuje negatívne.
Operatívny lízing
Najmenej uplatňovanou formou získania automobilu do užívania je operatívny lízing. Medzi obyvateľstvom nemá takmer žiadnu históriu. Ešte stále sa skôr za novinku považuje aj v podnikoch, hoci v iných krajinách to nie je nezvyčajná vec.
Podľa manažérov lízingoviek je však táto forma na vzostupe aj u slovenského obyvateľstva. Auto si pri operatívnom lízingu klient len požičiava, nemá žiadnu dohodu o jeho odkúpení v závere trvania zmluvy. Za auto platí vopred dohodnuté nájomné. Operatívny lízing mohli spoznať vo väčšej miere napríklad zamestnanci automobiliek, ktoré vyrábajú na Slovensku. Do budúcnosti lízingové firmy počítajú s tým, že sa operatívny lízing rozmôže aj u obyvateľstva.