Nové autá sa vo vyspelých krajinách Európy predávajú čoraz ťažšie. Na jednej strane dopyt ochladzuje ekonomická kríza, na druhej strane je vysoká nasýtenosť automobilových parkov. Internet by mohol trh rozhýbať. Ale aj nemusí. Mení sa totiž pohľad mladej generácie na auto. Emócie, ktoré autá vždy vyvolávali, dnes sprostredkuje počítač, tablet, mobil..., tvrdí automobilový expert Ján Lešinský.

Cez internet sa najlepšie predávajú produkty informačných technológií a zábavná elektronika. Nové autá prakticky vôbec, no teoreticky by internet mohol rozhýbať automobilový trh.

Náš študent MBA na autosalóne v Bratislave tento rok oslovil stovky respondentov s otázkou, či by si kúpili nové auto cez internet. Súčasná mladá generácia podľa prieskumu vystačí s informáciami získanými na internete. A 64 percent opýtaných by si auto online aj kúpilo, keby naň malo. Ľudia nad 50 rokov informácie o autách tiež hľadajú na internete, ale možnosť ohmatať si ich a osobný kontakt s dílerom považujú za nenahraditeľný.

Prečo sa teda predaj áut cez internet zatiaľ nepresadil?

Za posledných desať rokov automobilky významne skresali výrobné náklady, aby pri rastúcich požiadavkách na bezpečnosť, ekológiu a vybavenosť áut udržali ceny a obstáli v konkurencii. Len cez tradičný obchod im ešte stále uniká veľa peňazí. Redukujú počty obchodných zastúpení, hľadajú aj iné odbytové kanály. Do úvahy, samozrejme prichádza internet. Musia však riešiť zásadný problém, ktorým je strata priameho kontaktu so zákazníkom. Ten sa stane pre finálneho výrobcu anonymný, čo je z marketingového hľadiska ťažko predstaviteľné. Určitý precedens zatiaľ vytvorila dohoda, ktorú podpísala jedna veľká automobilka s tiež veľkou poisťovňou. Poisťovňa má kontakt so zákazníkom a bude ho mať, aj keď internet automobilky odstrihne. A výrobca si práve prostredníctvom poisťovne udrží informácie o cieľovej skupine a bude môcť vplývať na jej preferencie a rozhodnutia.

Auto už nedominuje v preferenciách mladých

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa