Audi A5 2.0 TDI patrí do kategórie prémiových vozidiel, čo sa z môjho pohľadu odráža predovšetkým na jeho jazdných vlastnostiach a jednoznačne to cítiť aj na interiéri. Použité materiály – až na pár výnimiek – pôsobia hodnotne. Displeje ponúkajú vysoké rozlíšenie, infotainment reaguje rýchlo a jeho ovládanie má k dispozícii aj spolujazdec cez vlastnú dotykovú obrazovku. Ovládacie prvky sú vo veľkej miere dotykové, čo nemusí vyhovovať každému, no tu majú vítanú haptickú odozvu. Hoci osobne uprednostňujem klasické tlačidlá, tento systém je navrhnutý tak, že si naň používateľ rýchlo zvykne. 

Zaujímavým prvkom je elektrochromatická clona panoramatického strešného okna. Dá sa nastaviť podľa potreby, pričom vždy prepúšťa do kabíny jemné svetlo. Vďaka tomu zostáva interiér presvetlený, ale keď treba, mliečna vrstva účinne odcloní ostré slnečné lúče. Volant je vynikajúco spracovaný, sedadlá pohodlné. Priestorové pomery vpredu sú primerané, vzadu skôr podpriemerné. V tomto segmente by som čakal viac miesta v pozdĺžnom smere. Kufor je, naopak, naozaj veľký a dlhý. 

V interiéri možno nájsť aj niekoľko ďalších negatív. Materiály sú zväčša kvalitné, ale čierny lakovaný plast na stredovom tuneli pôsobí lacno až nepatrične. Zakrýva veľkú plochu a už po týždni používania na ňom vidno odtlačky prstov a drobné škrabance. Preto ak má interiér vyzerať stále čisto, treba tu často používať mikrovláknovú handričku.

Rovnako by sme v aute, ktorého cena atakuje 80-tisíc eur, predpokladali elektricky nastaviteľné sedadlá a nie manuálne ovládanie. Ak sa v aute striedajú ľudia, v prémiovom segmente by bolo možné očakávať nastavenie preferovanej polohy sedadla i volantu jedným tlačidlom. 

Moderný diesel

Vzhľadom na cenu vozidla máme právo byť nároční aj na motorizáciu. Pod kapotou sa nachádza naftový motor 2.0 TDI so systémom mild-hybrid a najskôr treba povedať, že mild-hybridný systém tu funguje veľmi dobre. Auto dokáže v určitých situáciách, napríklad v kolóne alebo pri parkovaní, jazdiť na elektrinu. Prebytočná kinetická energia sa ukladá do akumulátora a následne pomáha pri rozjazdoch. Celkovo je tento systém nastavený príjemne a prínos je citeľný. Spotreba je medzi šiestimi a siedmimi litrami, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla v poriadku.

Audi A5 TDI quattro
  • Motor: naftový štvorvalec
  • Pohon: všetky kolesá
  • Max. výkon: 150 kW (204 k)
  • Krútiaci moment: 340 Nm
  • Prevodovka: samočinná sedemstupňová
  • Max. rýchlosť: 245 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,6 s
  • Batožinový priestor: 445 l
  • Spotreba WLTP: 6,9 – 7,7 l/100 km
  • Cena vozidla: 75 945 eur

Napriek tomu mám pocit, že pri takej vysokej cenovke by si auto zaslúžilo prémiovejšiu pohonnú jednotku. Diesel v kabíne počuť, najmä pri studenom štarte. Po zahriatí sa jeho hlučnosť zmierni, no stále je prítomná. Navyše, nevyužíva naplno potenciál podvozka. To je obzvlášť škoda pri verzii Quattro s pohonom všetkých kolies, ktorý je známy svojimi schopnosťami.

Nechcem kompromisy

Podvozok je skvele naladený – tuhý, no zároveň dokáže efektívne filtrovať nerovnosti. Riadenie je presné a celkový jazdný prejav veľmi príjemný. Auto sa ovláda intuitívne a dynamika podvozka dodáva vodičovi sebavedomie. Ako potenciálny majiteľ by som však očakával kultivovanejšiu pohonnú jednotku, ktorá viac zodpovedá prémiovému segmentu. Pri cene okolo 80-tisíc eur už trh ponúka iné atraktívne možnosti než dobré a overené, ale pramálo výnimočné 2,0 TDI. 

Dizajnovo je auto famózne – zvonku aj zvnútra. Má výborné Matrix LED svetlá, ktoré umožňujú vybrať si z ôsmich prednastavených svetelných podpisov. Unikátne! Vzadu je za príplatok dostupné OLED svetlo s 60 segmentmi, ktoré dokážu zobrazovať rôzne vzory. Napríklad pri nehode upozornia ostatných vodičov na nebezpečenstvo.

Môj celkový dojem z vozidla je dobrý – auto má krásne proporcie, primerane kvalitný interiér a výborné jazdné vlastnosti. Pri tejto cenovke však už nie som ochotný robiť kompromisy, chýbali mi tu predovšetkým elektricky nastaviteľné sedadlá, viac miesta v druhom rade a kultivovanejší motor. 

Krátke správy

Elektromobily zo Slovenska

Kia EV2 je nový koncept SUV s dĺžkou 4 060 mm, šírkou 1 800  mm a rázvorom 2 565 mm. Má dvere s otváraním v opačnom smere, sklápaciu zadnú a posúvateľnú prednú lavicu. Je otázka, čo z toho sa dostane do sériovej výroby. EV2 by mali začať predávať v roku 2026 a spolu s hatchbackom EV4 sa bude vyrábať v žilinskej fabrike. Odhad ceny je 30-tisíc eur.

Plány Volva

Švédska značka predstavila kľúčové pripravované modely. Jedným z prvých, ktoré sa dostanú na trh, je robustné EX30 Cross Country. Ešte v tomto roku sa predstaví prvý elektrický sedan ES90. O rok neskôr sa očakáva EX60.

Prečo je PZP drahšie

Ceny povinného zmluvného a havarijného poistenia vzrástli medziročne o 10 až 20 percent. Nemôže za to výlučne vláda a jej konsolidačný balíček, ale aj cena práce, ktorá sa podľa Umbrella Group v niektorých servisoch až zdvojnásobila. Náhradné dielce zdraželi o 12 percent.