Keď TREND v roku 2006 napísal, že z výroby plochých televízorov by mohla vyrásť strategická odnož slovenského priemyslu (TREND 35/2006), nemýlil sa. Vyskytol sa aj rok, keď galantská fabrika Samsungu prerástla tržbami i tunajšie továrne automobiliek. Juhokórejská fabrika postavila aj továreň na obrazovky, veľký závod Sony vznikol v Nitre, prišli dodávatelia a ďalší výrobcovia – Universal Media Corporation /Slovakia/ či AU Optronics (AUO). Príbeh úspechu.
Potom akoby prestali veci fungovať. Najskôr Sony posunula fabriku majstrom lowcostovej kontraktnej výroby z Foxconnu a vízie expanzie boli v ťahu. Prišli škrty. Vlečie sa rozbeh AUO v Trenčíne a nedávny rastový šampión Samsung ubezpečuje, že plány plní. Hádam to tak je, no do výroby ráta aj bývalé zákazky dodávateľov. Tí prepúšťajú tisícky ľudí.
Sony minulý týždeň priznala, že výrobcovia odbyt štíhlych televízorov precenili. Nechali sa zlákať rokmi, keď LCD „zabili“ staré hrubé televízory a prebrali miesta na policiach v obchodoch aj obývačkách. No kto chcel mať nový televízor, už ho poväčšine má. Mohutný dopyt je minulosť a s ním aj do neba letiace krivky výroby.
LCD noha priemyslu za pevnosťou tej prvej, automobilovej, zaostáva. Slovensko možno malo šancu, ak by rozšírilo vplyv svojej LCD brandže aj do oblasti vývoja. Ostala nevyužitá. Hoci sa o vývoji písalo aj v zmluvách, keď svetoví výrobcovia televízorov prichádzali a dostávali investičné stimuly od slovenskej vlády. Zrejme mali byť v tomto bode zmluvy konkrétnejšie.