Firiem, ako je Sonnentor, je po svete mnoho. Predávajú lokálne zdravé produkty, biovýrobky či fair-trade kávu. Ale je jednou z prvých „eko“ firiem, ktorá dokázala expandovať do 54 krajín sveta. A nejde iba o výrobky, ale najnovšie aj o otváranie kaviarní s ekologickými nápojmi – jedna je aj v Tokiu. Majiteľ spoločnosti Johannes Gutmann vďačí za kontakty najmä ekologickým veľtrhom.
Recept na úspech? Rakúšan odpovedá protiotázkou – akú ženu si na ulici najviac človek všimne? Tú, ktorá je iná. A také musia byť aj výrobky – oblečené atraktívne, voňať okúzľujúco, príjemné na dotyk a musia vedieť priateľsky komunikovať – v prípade produktu nápismi. Toto všetko dokážu dať aj bežní výrobcovia, navyše s použitím chemikálií: „Ale človek rýchlo rozozná, čo je pravé a čo je chémia. A ľudia sú od prírody priťahovaní k prírodným veciam, pretože sami sú výsledkom prírody,“ oponuje J. Gutmann.
Podobnú filozofiu má J. Gutmann aj pri výbere dodávateľov. Musí z nich cítiť lásku k prírode – ak zacíti iba túžbu po rýchlom zisku, nezačne s nimi spolupracovať. Momentálne hľadá ďalších dodávateľov harmančeka, medovky či mäty. Hovorí, že by sa dodávkam zo Slovenska nebránil, ak sa zachová organická filozofia.
Na druhej strane, keď J. Gutmann začínal, o jeho výrobky v supermarketoch nebol príliš veľký záujem. Najmä zo strany manažérov. „Chceli odo mňa nejaké peniaze za uvedenie na regály, marketingové poplatky, tak som sa usmial a opýtal som sa, či si myslia, že v mojich starých nohaviciach mám milión šilingov. Dnes som rád, že sme sa do supermarketov nedostali,“ hovorí s tým, že predáva radšej cez predajcov, ktorí vedia posunúť zákazníkom aj emóciu. Navyše ročne aj bez supermarketov jeho biznis rastie o desať až dvadsať percent: „Už teraz mám viac, ako potrebujem,“ smeje sa.