Tvrdí, že verejné súťaže bude robiť lepšie, za druhej Ficovej vlády totiž vyhlásili v jednom čase päť súťaží naraz. Výsledkom bol slabý konkurenčný tlak a rast cien. Árpád Érsek chce tendre vyhlasovať jeden po druhom, vraj nech sa firmy „vymlátia“. Sľubuje, že diaľničné projekty, ktoré nie sú pripravené, dá posúdiť aj analytikom ministerstva financií z Útvaru Hodnoty za peniaze. Jeho prínosy však spochybňuje.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo chce otvoriť dlhovú brzdu a či na to má aj podporu opozície
- Kde vidí nedostatky Hodnoty za peniaze
- Ako hodnotí doterajšiu výstavbu diaľnic vráatene obchvatu Prešova
- Aké sú výhody Južnej trasy do Košíc
Viete porovnať pôsobenie vo vláde Smeru-SD s pôsobením vo výkonnej funkcii za Radičovej vlády?
Za Radičovej vlády som bol štátnym tajomníkom, teraz som ministrom. Mal som vtedy len párkrát možnosť ísť na vládu namiesto ministra Jána Figeľa, teraz je na mne oveľa viac zodpovednosti. Rovnaké to bolo v tom, že aj to bola koaličná vláda. Čiže najskôr sa musí všetko dohodnúť vnútri koalície a na vláde sa dolaďujú detaily.
Ako sa vám spolupracuje s ľuďmi z tejto a ako sa vám spolupracovalo s ľuďmi z bývalej vlády?
Pána Stromčeka [Viktora, štátneho tajomníka] poznám už dlhšie. Určite má obrovský prehľad, lebo na tomto ministerstve robil už počas minulej vlády. Je tu na to, aby so mnou konzultoval a plnil úlohy, ktoré mu zverím. No nie sme samovládcovia. S užším vedením máme porady, kde majú aj štátni tajomníci určitý priestor presadiť svoje predstavy. Dajú mi niekoľko alternatív a ja si vyberiem jednu z nich.
V. Stromček je zo Smeru-SD a na ministerstve už má vybudované nejaké postavenie. Nemá v niektorých veciach on hlavné slovo? Je naozaj medzi vami vzťah nadriadeného a podriadeného?
Nemá hlavné slovo. O niektorých veciach vie viac ako ja, lebo tu pôsobí dlhšie. Preto ma zaujíma jeho názor. Ale ja ľuďom verím do tej miery, kým nezistím, že ma chcú okabátiť. A tým sa riadim a nerobím veci poza chrbát. Napríklad premiéra som sa pýtal na zlúčenie Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti. Premiér mi povedal: Ak uvidíte, že to je efektívne, tak to spravte. Pripravte alternatívy a doneste ich do vlády. Podobne to bolo aj s bratislavským letiskom.
NDS má v pokročilej fáze prípravy diaľničné projekty za miliardy eur. Vy však nemáte na ne peniaze. Ako to chcete riešiť?
Aby sme mohli spraviť verejné obstarávanie, musíme mať projekt stopercentne pripravený. Na to potrebujeme financie v každej fáze – na projektovú dokumentáciu, na výkupy, na realizačné projekty. Teraz chceme zhodnotiť pripravenosť NDS – ktoré projekty môžu ísť do výstavby do roku 2017 a ktoré sú najpotrebnejšie. S tým potom chceme ísť za ministrom financií a do vlády, kde povieme, koľko potrebujeme peňazí. Je tu programové vyhlásenie vlády, v ktorom sú rýchlostné cesty R2, R7, R4 alebo diaľnice D1 a D3 a tak ďalej.
Musím postaviť obchvat Prešova, inak ma zabetónujú niekde do stĺpa
Čo chcete od ministra financií?
Sú dve možnosti: otvoriť dlhovú brzdu, na čo potrebujeme 90 hlasov v národnej rade. Z tých financií vieme pokryť štyri až päť miliárd, ktoré by stačili na stabilizáciu dopravnej siete. Nepostavíme všetko, ale hlavné veci áno. Ak nebude dlhová brzda otvorená, tak buď PPP projekt, alebo nejaké iné druhy pôžičiek. Keď sa rozprávam s koaličnými poslancami, nemám z toho zlý pocit. Každý mi hovorí: tu treba cestu na Orave, tu pri Košiciach. Takže myslím si, že nás podporia a že tieto potreby vníma aj opozícia. Tie úseky potom môžeme dať preveriť aj Útvaru Hodnoty za peniaze aj na kontrolu opozičným poslancom. Chceme vybrať najpotrebnejšie.
Árpád Érsek (58)
Zdroj: Miroslava Spodniaková
Ministerské kreslo získal po Romanovi Brecelym, ktorý odstúpil po rozpade strany Sieť. Á. Érseka nominoval Most-Híd. Za rovnakú stranu bol v období 2012 – 2016 poslancom Národnej rady SR. Za Radičovej vlády bol na ministerstve dopravy štátnym tajomníkom. Absolvoval Fakultu telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. Trénoval napríklad slovenskú reprezentáciu v šerme.
Keď už spomínate Hodnotu za peniaze, NDS nedávno podpísala dve veľké zmluvy a chystá sa podpísať tretiu – úseky diaľnic pri Košiciach, Prešove a Čadci. V prepočte na kilometer ide o mimoriadne nákladné cesty. Nedali sa peniaze využiť efektívnejšie?
Bol som v Čadci dvakrát. Situácia tam kolabuje. Ak nespravíme Čadcu, načo sú nám ďalšie úseky smerom na poľské hranice?
Doprava kolabuje všade. Otázka je, či bol zvolený najlepší projekt.
Tieto projekty boli hotové, vysúťažené, nikto sa v súťaži neodvolal. Pri Čadci boli ešte aj peniaze z fondov CEF, ktoré sa môžu použiť len na Čadcu, lebo inak by prepadli. Ak by som povedal, že Čadcu nepodpíšem, o tie peniaze by sme prišli. Určite sa chcete spýtať na prešovský projekt. Áno, hovorí sa, že je to najdrahší úsek na D1 v prepočte na kilometer. Ale dal som to posúdiť na Ústav súdneho inžinierstva. Chcem si byť istý. Oni sú odborníci, ktorí môžu tú diaľnicu naceniť a zistiť, čo je pravdy na tom, že cena je prestrelená. V krátkom čase dostanem od nich posudok. Potom si môžem sadnúť s dodávateľom a povedať: Tu je posudok a tu je vaša cena, hľadajme kompromis. Zmluva ešte nie je podpísaná.
Keď ste to dali posúdiť Ústavu súdneho inžinierstva, prečo ste to nedali posúdiť aj Útvaru Hodnoty za peniaze?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?