Skúsený scenárista a producent priznáva, že televízie budú musieť premýšľať nad tým, ako si v online ére udržať divákov.

Susedov oživujete po desiatich rokoch. Čo sa zlomilo, že práve teraz?

Najprv sme sa museli zladiť s Petrom Marcinom, ako a či vôbec pokračovať. Tá debata trvala tri roky, samozrejme, nie v kuse. Ujasnili sme si, že to chceme robiť v pôvodnom zložení, čo bola aj požiadavka divákov – aspoň z tých reakcií, čo sme mali.

Susedov už chcela dávnejšie obnoviť Joj.

Mali sme pár stretnutí, ale vždy to na niečom stroskotalo. Nakoniec sme sa rozhodli pre Markízu. Myslím si, že tam Susedia patria, lebo tam začínali. Keby sme s nimi išli na inú televíziu, muselo by sa to inak volať, lenže lepší názov sa tomu formátu aj v rámci marketingu vymyslieť nedá. A zrejme by to aj vyvolalo negatívne emócie. Boli by sme zradcovia a ktovie čo ešte. Minimálne pre bulvár, ktorý je u nás, bohužiaľ, mienkotvorný.

Prečo ale pokračovanie neprišlo skôr, ešte keď tá značka bola silná?

Počas trvania Paneláka sa to veľmi nedalo. Bol som v ňom nielen ako autor, ale aj ako producent, čo ma časovo vyťažovalo. Robili sme síce popritom aj iné projekty, ale nie také, kde by som bol až tak výrazne angažovaný ako v Susedoch, myslím hlavne herecky. Navyše som mal stále exkluzívnu zmluvu s Jojkou, čiže jediným riešením by bolo oživiť Susedov tam. A tomu som sa do určitej miery bránil – z tých dôvodov, ktoré som pomenoval. Akonáhle Panelák skončil, téma sa oživila.

Majú Susedia potenciál aj dnes? Veľa vecí sa zmenilo, aj televízia.

Zásadná otázka aj pre mňa. Seriál sa pôvodne skončil nie pre pokles sledovanosti, ale na najlepších číslach. Vtedy sa ešte dalo robiť päť – šesť ďalších sérií. Potenciál tam bol. Ale či má dodnes takú silu, že prekoná aj desaťročný rozdiel, sa ukáže. Máme oveľa ťažšiu východiskovú situáciu. Vtedy sme začínali ako prvý sitkom bez výraznejšej konkurencie. Šanca, že seriál úspeje, bola oveľa vyššia ako teraz. Susedov budú porovnávať s inými seriálmi, ale aj so samotnými Susedmi, ktorí tu boli vtedy.

Ľahké fóriky medzi manželmi či úlety kamarátov stále stačia masovému publiku? Nestúpli u divákov nároky?

Neviem, či stúpli, možno to aj noví Susedia ukážu. Čo ma milo prekvapuje, je veľa priaznivcov medzi tými, ktorí pôvodné časti ani nemohli sledovať. Videli ich až v reprízach alebo na internete, ale zabavili sa na tom. Kvalitatívne určite nechystáme horších Susedov. Dobrých motívov v scenároch máme dostatok, nemusíme ich ťahať z päty. Skôr niektoré nápady vypúšťame a vyberáme len tie najlepšie. Kvalita humoru bude minimálne na tej istej úrovni ako predtým. Otázka je možno, či u ľudí nevznikne spomienková nostalgia. V zmysle – to predtým bolo lepšie. Z toho mám trochu strach, ale na druhej strane vieme, že fanúšikov máme veľa.

Komerčná televízia diváka vychovávať nebude, ale ten náročnejší od nej odíde

Išli ste i do náročnejších dramatických seriálov. Nie sú Susedia krok späť, návrat k jednoduchému humoru?

Tu by som namietal, že Susedia sú jednoduchý humor. Keď si zoberiete holý scenár, odmyslíte si, kto to interpretuje, a položíte si vedľa toho scenáre iných slovenských sitkomov, tak všetky ostatné sú oveľa jednoduchšie ako Susedia. Pointy sa naozaj poctivo stavajú a nič tam nie je samoúčelné. V Susedoch nie je niečo len preto, že je to smiešne, pokiaľ to nie je pripravený fór, nemá dejový význam alebo nevyplýva priamo z charakterov postáv. Susedia sú prepracovaný a poctivý humor.

Predsa len aj trend televízií sú už exteriérové seriály, točené filmovým spôsobom s veľkým castom. Zrazu sa vracajú Susedia, ateliérová vec s piatimi hercami. Bude im priať doba?

Nezabúdajme, že Susedia sú žánrovo inde – je to sitkom a ten má isté pravidlá. Väčšina sitkomov sa odohráva v štúdiu. Obývačka je miesto, kde sa ľudia stretávajú a kde prebiehajú úvodné situácie a dialógy. Pred začiatkom pôvodných Susedov sme si poctivo napozerali americké sitkomy, ktoré v tom čase fungovali. Niežeby sme ich kopírovali, len sme sa snažili pochopiť schému, ako to funguje. Čítali sme si aj odborné knihy, ktoré s tým súvisia. A vložili sme do toho niečo slovenské. Niektorým divákom napríklad prekážalo, že je tam mixovaný smiech v pozadí. No to je takisto jeden z princípov sitkomu. Susedov naozaj neberiem ako návrat k niečomu menejcennému. Osobne sa v nich cítim v pohode teraz aj predtým.

Andy Kraus: Susedia sú poctivý a prepracovaný humor

Zdroj: Maňo Štrauch

Keď sa vás vlani pýtali na Hornú Dolnú, povedali ste, že sa s ňou neviete stotožniť. Nie sú Susedia podobný štýl humoru na oslovenie širokého publika?

Nestotožňujem sa s tým žánrom v tom zmysle, že Horná Dolná je produkt, ktorý by som nevedel robiť. Práve preto, že to nie je sitkom, ale komediálny seriál. Miera jej štylizácie je už pre mňa cez čiaru, už sa mi to nezdá vtipné. V rámci humoru komediálneho seriálu je to nad úroveň, ktorú som ochotný ako divák akceptovať. V skeč-šou možno, ale nie v seriáli, ktorý má nejaký dej. Tým netvrdím, že herci, ktorí Hornú Dolnú robia, to robia zle. Postavičky si uchopili a v tomto nemám žiadne námietky.

Po dlhých rokoch robíte pre Markízu. Zavreli ste si cestu do Joj?

Posledný rozhovor, ktorý 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa