Start-upy získali milióny dolárov od rizikových investorov, ako sú Sound Ventures herca Ashtona Kutchera alebo české Credo Ventures. A oba projekty priniesli ich zakladateľom a investorom príjemné zadosťučinenie pri predaji novým majiteľom, ktorí ich chcú ďalej rozvíjať.
Ako sa zrodilo Prizeo?
Ešte počas štúdií na Oxforde sme s Leom a Bryanom robili klasické charitatívne aukcie. Lenže bolo to veľmi neefektívne. Klasická aukcia má veľa limitujúcich faktorov, napríklad veľkosť aukčnej miestnosti a počet ľudí, ktorí sa do nej zmestia. Preto sme rozmýšľali, ako charitatívne aukcie preniesť do online prostredia, a z toho vzišlo Prizeo.
Nezisťovali ste najprv, či takúto službu už niekto neposkytuje?
Áno. A aj sme našli americkú stránku CharityBuzz. Mali úžasné ceny, ktoré darcovia mohli získať a ktoré sme chceli aj my. Napríklad hudobník a producent Kanye West na nej dražil nahrávaciu session vo svojom štúdiu. Nás však zarazilo, že ju vydražil len za päťtisíc dolárov. Veď keby každý fanúšik dal len jeden dolár, dostal by niekoľko miliónov. Z toho potom vychádzalo naše Prizeo – začali sme riešiť, ako by sa to dalo viac škálovať.
Na čo ste prišli?
Povedali sme si: Čo keby sa brali peniaze nielen od človeka, ktorý v aukcii ponúkol najviac, ale od všetkých ľudí, ktorí sa do nej zapojili? A aby to bolo férové, tak víťaz sa určí náhodným výberom. Je to jednoduché, aukciu sme otočili na lotériu.
Zaujala ma myšlienka posunu charitatívnych aukcií do online prostredia
Bolo to potom už len o vyriešení technického problému?
Nebol v tom technický problém. Skôr sme potrebovali overiť, či by tento koncept fungoval. Zistili sme, že v offline svete ho charity alebo aj futbalové kluby používajú celkom bežne. No my sme si to potrebovali vyskúšať na vlastnej koži. Našli sme si preto malú londýnsku charitu, pre ktorú sme spravili kampaň v rámci veľtrhu Masterpiece Fair, kde sa vystavujú luxusné autá alebo umenie ako inšpirácia pre bohatých, na čo minúť peniaze. Behali sme tam medzi návštevníkmi s iPadmi, aby nám cez kreditku prispeli, a vyšlo to. Vyzbierali sme 30-tisíc libier. To bol pre nás signál, že do Prizea môžeme ísť naplno.
Prečo ste sa pustili práve do vývoja riešenia pre charity, a nie napríklad do nejakej hry alebo mobilnej navigácie?
Tešil ma ten sociálny presah. Ale do veľkej miery je to náhoda. Myšlienka posunu charitatívnych aukcií do online prostredia ma jednoducho zaujala. Tušil som, aký veľký dosah by to mohlo mať. Charity, žiaľ, nemajú dostatok prostriedkov, ktoré by mohli investovať do technológií. Páčilo sa mi, že sme našim konceptom vedeli technologickú inováciu sprostredkovať veľmi škálovateľným a efektívnym spôsobom. Efektivita mi učarovala. Všetko, čo robím, je o efektivite.
Andrej Pančík Zdroj: Maňo Štrauch
Ako ste sa vyrovnali s tým, že Prizeo aj Represent zarábajú na charite?
Veľmi otvorene sme komunikovali, že Prizeo si nechávalo desať percent z výnosu po odpočítaní nákladov. Desať percent nie je veľa. Problém je však inde. V tom, že s charitou sa spájajú prehnané očakávania. Ľudia si zväčša myslia, že sto percent peňazí, ktoré vyzbiera charitatívna organizácia, ide na účel, na ktorý sa vyzbierali. Čo, samozrejme, nie je pravda, lebo s prevádzkou charity sú náklady. Ak non-profit organizácia minie vyzbierané peniaze na premrštené platy pracovníkov, tak formálne síce môže byť charitatívna, ale v skutočnosti sa tak nespráva. Každá charita by mala byť v tomto smere for- -profit, čiže mať ziskový biznis model.
Čo to znamená?
Že sa na vyzbierané peniaze pozeráte ako na príjem, z ktorého po odrátaní nákladov ostane zisk, ktorý dáte na charitu. Tento model vás núti byť efektívny, znižovať prevádzkové náklady.
Jedným z prvých zákazníkov Prizea bol britský herec Stephen Fry. Ako sa o vás dozvedel?
Možno pokazím to čaro, ale išlo o to, že jeden z našich spoločníkov poznal jeho osobného asistenta.
Ako sa z Prizea stala taká veľká vec, že funguje globálne a zaujala celebrity ako Lady Gaga?
Poznáte príbeh Kyla McDonalda, ktorý postupnými krokmi vymenil červenú kancelársku spinku napokon až za rodinný dom? S Prizeom to bolo niečo podobné. Začali sme vo Veľkej Británii, čo je relatívne malý trh. Keď sme sa neskôr presunuli do Ameriky, povedali sme si, že skúsime pre Prizeo presvedčiť americké celebrity. Veľa sme pracovali s dátami, ale jadro bola mravčia práca. Najprv sme v Prizeu mali malé charity a malé celebrity, neskôr sme preň získali väčšie charity a väčšie celebrity. A po štyroch rokoch sme mali celebrity najvyššieho rangu. Dôležité je, že nejde o jednorazovú záležitosť a že sa k nám opakovane vracajú. Uvedomili si, že koncept Prizea je jedným z najefektívnejších spôsobov fundraisingu pre ich dobročinné projekty.
Pomáhate umelcom a influencerom, aby ich kampane boli úspešné?
Často sa angažujeme konzultáciami, pomáhame s marketingom, facebookovou reklamou, prácou s médiami. Jedným z klientov Prizea bol napríklad spisovateľ George R.R. Martin, ktorý nemal žiadnu skúsenosť so sociálnymi médiami. Rozmýšľali sme, ako do kampane zapojiť jeho fanúšikov, a dohodli sme sa, že jednou z cien bude to, že po výhercovi nazve vo svojej ďalšej knihe jednu z postáv, ktorú potom nechá zabiť. Vďaka tomu sme získali veľkú mediálnu pozornosť, a tak sa o tom dozvedeli aj jeho fanúšikovia – a kto z nich by nechcel byť v ďalšej knihe R. R. Martina? Naopak, herci Stephen Amell [hviezda seriálu Arrow] a Jared Padalecki [seriály Gilmore Girls a Supernatural] sú pomerne málo známi, ale na Represente dosiahli veľký úspech, lebo si dlhodobo a úspešne budujú prezenciu v sociálnych médiách.
Prizeo je webová platforma na predaj zlosovateľných žrebov, ktorú využívajú charity a celebrity na získavanie peňazí pre dobročinné projekty. „Súťažiť“ sa takto dalo napríklad o večeru s kuchárom Jamesom Oliverom, skupinou One Direction alebo herečkou Pamelou Anderson. Za štyri roky sa cez Prizeo vyzbieralo sedem a pol milióna dolárov. Na prelome rokov 2012 a 2013 tím Prizea absolvoval stáž v americkom start--upovom inkubátore Y Combinator, po ktorom získal 2,5 milióna dolárov od rizikových investorov. V júni 2015 Prizeo kúpil za nezverejnenú sumu milionár a filantrop Todd Wagner.
Represent vznikol v roku 2014 ako spin- -off Prizea. Je to digitálna platforma na výrobu a distribúciu oblečenia a odevných doplnkov. Používateľ si na nej nadizajnuje napríklad tričko s originálnou potlačou, potom ho cez ňu marketuje a výťažok z predaja si nechá poslať na bankový účet alebo do vybranej charity. Platformu najčastejšie využívajú celebrity, umelci alebo sociálni influenceri, ktorí takto monetizujú vzťah s fanúšikmi. Napríklad Stephen Amell, hviezda televízneho seriálu Arrow, cez Represent predal rekordných 143-tisíc tričiek a pre svoje charitatívne kampane, ako napríklad F*** Cancer, za jeden rok vyzbieral 6,4 milióna dolárov. Vo februári dobre rozbehnutú firmu prevzal americký výrobca oblečenia CustomInk, podľa medializovaných informácií za sto miliónov dolárov. Represent má sídla v Los Angeles a Prahe.
Okrem Prizea a Representu stál Andrej Pančík pri zrode viacerých menších projektov. Najďalej sa zatiaľ dostal Unite, ktorý slúži na plánovanie, realizáciu a vyhodnocovanie online reklamných kampaní. Ďalšie nápady talentovaného Slováka zahŕňajú e-mailový softvér Plain umožňujúci spracovanie došlej pošty jedným dotykom, nástroj Separo na automatizáciu prípravy grafiky pre sieťotlač, agregátor online článkov 10HN, nástroj na hľadanie voľných internetových domén Get Domain Like a Ninja a softvér Split Optimizer na vizuálne A/B testovanie.
Prizeo bol prvý start-up so slovenskými zakladateľmi, ktorý si do svojho programu vybral prestížny americký inkubátor Y Combinator. Ako k tomu došlo?
Videli veľký prínos Prizea a potenciálny rozsah, v akom by mohol fungovať. Keď sme sa do Y Combinatora hlásili, mali sme „malé“ celebrity a náš koncept najlepšie funguje s „veľkými“ celebritami. Stephen Fry má – pri všetkej úcte – výrazne menší „výtlak“ než napríklad Justin Bieber.
S akými očakávaniami ste do Y Combinatora vstupovali?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?