V rozhovore sa dočítate:
- Či znamená viac peňazí aj viac diaľnic
- Či sa dá kradnúť pri diaľniciach viac ako v iných štátnych oblastiach
- Či je dobrý nápad SNS zrušiť diaľničné známky, keď nemáme dobudované všetky diaľnice
Ak niekto má naozaj efektívne riešenia, ponúkne ich do verejnej diskusie skôr ako pár mesiacov pred voľbami, hovorí v rozhovore pre TREND analytik Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO) Ján Kovalčík.
Sme rodina aj SNS chcú vo veľkom stavať diaľnice a masívne zadlžiť štátny rozpočet. Je to dôvod na obavy alebo na radosť?
Z ich vyjadrení je to skôr dôvod na veľké obavy, pretože to prezrádza ich nízke pochopenie podstaty problému. Pravdepodobne v skutočnosti vôbec nepoznajú reálne riešenia, iba heslá, ktoré môžu fungovať ako dobrý marketing v predvolebnej kampani.
V čom spočíva ich nepochopenie problému?
Najväčším problémom meškajúcej výstavby diaľnic na Slovensku nie sú chýbajúce peniaze, ale mimoriadne zlý manažment, chýbajúce sústredenie na priority a prehnane ambiciózne plány, ktoré tieto strany teraz opakujú.
Strany však uvádzajú, že by do NDS a na ministerstvo dopravy dosadili kvalitný manažment, ktorý by transparentne presadzoval prepracovanú koncepciu.
Niekto, kto by chcel ponúknuť naozaj zodpovednú zmenu a mal by o nej reálnu predstavu, určite by nám ju už aspoň posledný rok-dva predstavoval so serióznymi odborníkmi, s ktorými by sa dalo debatovať o konkrétnych detailoch. Ale nič také som nezaregistroval. Prichádzajú len krátko pred voľbami s niečím, čo v mnohom pripomína niektoré naivné predstavy politikov z predchádzajúcich dvoch desaťročí.
Takže rovnica „viac peňazí rovná sa viac dokončených úsekov diaľnic“ nefunguje?
Určite nie v priebehu niekoľkých najbližších rokov.
V doprave sa dajú ľahšie uliať bokom desiatky miliónov eur
V akom horizonte by to mohlo fungovať?
Možno v priebehu dvoch volebných období by sa dala priniesť viditeľná zmena k lepšiemu. Potrebujeme však nielen zmenu v oblasti tempa výstavby diaľnic. Toto absurdné fixovanie politikov na diaľnice spôsobilo vznik mnohých časovaných bômb v rezorte dopravy.
Ktoré to sú?
Najväčšie míny, ktoré čakajú budúceho ministra dopravy, sú rozpad ciest prvej triedy a železničná infraštruktúra. Prakticky všetky vlády od deväťdesiatych rokov sa natoľko sústredili na budovanie diaľnic, že fatálne zanedbávali údržbu existujúcej dopravnej infraštruktúry.
Prečo sa stal z diaľnic fetiš?
Domnievam sa, že ide o dôsledok očakávaní, ktoré
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?