Nazdávam sa, že väčšina ľudí na zmeny nie je pripravená. Moja skúsenosť je, že aj keď ľuďom začnete rozprávať, že zmeny sa neodkladne blížia, tomu neveria. Zrejme sme od prírody nastavení tak, že riešime v prvom rade veci, ktoré sú urgentné, nie tie, ktoré sú dôležité. Dokonca ak aj chápete, že je niečo dôležité, cítite, že to zatiaľ nie je urgentné. Bojím sa, že tieto zmeny budú urgentné skôr, než si ľudia vôbec ich dôležitosť uvedomia. Keď na nich udrú, už budú mať len obmedzený manévrovací priestor.
Veľká časť spoločnosti bude na zmeny len reagovať, nebude proaktívna. V našom výskume sme prišli na to, že súbežne s krivkou exponenciálneho rastu podobne narastajú aj obavy. A tieto obavy prídu vždy o niečo skôr než zmeny samotné.
Robím skupinové cvičenia pre manažérov, kde nás riaditelia žiadajú, aby sme zvyšovali adaptabilitu ich tímov. Jednu z prvých vecí, čo ich učíme, je lygometrický kruh. Musel som si vymyslieť vlastné slovo, lygometria je doslova meranie tieňa. Meranie toho, čo všetko nevieme. Na stretnutiach s manažérmi teda začíname rozhovory tým, čo vieme, že nevieme. A nikto sa nikdy nechce ozvať ako prvý.
Ak sa v dnešnej spoločnosti priznáte, že viete, že niečo neviete, ohrozíte si kariéru. Snažíme sa vysielať auru vedenia alebo vedenie aspoň predstierame. V akademickom prostredí je to to isté. No dnes sú informácie lacné a všadeprítomné.
O vzdelávaní v budúcnosti mám pomerne jasnú predstavu. V prvom rade si myslím, že oslava absolvovania školy je vlastne nezmysel. Končíte len jednu epizódu vzdelávania, ale budete pokračovať celý život. Verím, že sa vzdelávací systém sústredí na tie otvorené otázky.
Predstavte si, že namiesto toho, aby ste plytvali energiou a kreativitou mladých tým, keď im hovoríte to, čo už vieme, im ponúknete na prvej hodine chémie zoznam desiatich nevyriešených problémov. Taká trieda sa bude cítiť plná energie, možno nebudú rozumieť, čo presne je ten problém, ale bude ich to oveľa viac priťahovať. A prirodzene si naštudujú všetko to, čo by sa im k tomu zišlo. Vzdelajú sa sami, čo je presne to, čo budú v živote potrebovať. A zároveň budú spieť k zmysluplnému cieľu, nepôjde im len o ďalšiu skúšku.
Ak si vedomosti predstavíte ako kruh, tak čím je ten kruh väčší, tým rastie jeho obvod a za obvodom sa nachádza to, čo neviete. Inými slovami, čím viac toho viete, tým viac vidíte, čo všetko ešte neviete
Podľa mňa keď dnes stretávate ľudí, ktorí nemajú záujem vzdelávať sa, často je to preto, že ich školský systém sklamal. Veľké skupiny ľudí odradzujeme od učenia už napríklad len našou definíciou inteligencie, potom majú pocit, že medzi „múdrych“ nepatria. Matematika v USA je monštrum,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?