Nádejný kupec, koncern PSA Group, sa pred pár rokmi sám dostal z finančných problémov a vlani sa po čase vrátil k zisku. V silnej konkurencii je preňho akvizícia Opla najrýchlejšou cestou na zlepšenie trhových pozícií.
Spoločnými silami by PSA a Opel mohli, ako inak, šetriť náklady. Dôležitým odbytiskom vozidiel pre oboch výrobcov je Európa. Osobitne to platí pre Opel. S osekávaním nadbytočných výrobných kapacít, o ktoré obe automobilky nemajú núdzu, to však bude náročné. Produkčné závody sa totiž nachádzajú najmä v západnej Európe, kde proti škrtom, prepúšťaniu či zatváraniu fabrík stoja silné odbory aj politici. PSA by sa po prevzatí Opla posadila pevnejšie na druhú priečku v predaji na starom kontinente a vážnejšie by konkurovala lídrovi, nemeckému Volkswagenu.
Ani ryba, ani rak
GM ako bývalej svetovej jednotke vo výrobe áut sa pomaly dve desaťročia nedarí zvrátiť stratový biznis európskej dcéry. Vlani si Opel robil nádeje, že sa konečne prehupne do čiernych čísel, no nevyšlo to. Do karát mu nezahral brexit a následné oslabenie libry. Británia pritom tvorí viac ako štvrtinu európskeho predaja Opla – s vozidlami pod značkou Vauxhall.
Opel vlani zvýšil predaj v Európe o päť percent na viac ako 979-tisíc nových áut. Materský GM donedávna vnímal ako kľúčový trh Rusko, no po zavedení západných sankcií a prepade rubľa z neho zdvihol kotvy. V rámci podpory značky na európskom trhu sa rozhodol, že z neho stiahne iný konkurenčný brand Chevrolet.
Vizitky koncernov PSA a Opel | ||
(2016) | ||
PSA Group | Opel | |
Počet predaných vozidiel (mil.) | 3,1 | 1,2 |
z toho v Európe (%) | 45 | 82 |
Trhový podiel (%, v EÚ) | 9,9 | 6,6 |
Počet zamestnancov (tis.) | 180 | 38 |
Čistý zisk (mld. €) | 1,2* | -0,26 |
* 2015 PRAMEŇ: acea.be |
Hendikepom Opla je lokalizácia výroby, pre ktorú značka takpovediac visí vo vzduchu. Drahá produkcia s vysokými mzdovými nákladmi v nemeckých fabrikách s tradične silnými odbormi mu neumožňuje zakotviť v segmente lacných vozidiel, no na druhej strane sa neprofiluje ani ako prémiová značka. Minimálne vo vnímaní nemeckých motoristov. Agentúra Bloomberg spomína žartovnú slovnú hračku, ktorú Nemci používajú pre Opel – „Oh prima, er läuft“ (Och výborne, on jazdí).
I Francúzi majú skúsenosti s výrobou a predajom áut, ktoré nie sú práve luxusné ani celkom nízkonákladové. V porovnaní s GM však lepšie rozumejú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?