Keď som prehodnocoval dojmy z tohto SUV, napadlo mi, že mi v mnohom pripomína Alfu Romeo Stelvio, ktorú som vyskúšal pred ním. Nápad porovnať ich som najprv zavrhol, aby ma niekto neobviňoval, že porovnávam hrušku s jablkom, no opäť som sa k nemu vrátil. Predstava, že si niekto vyberá medzi hruškou a jablkom, sa mi zrazu nezdala až taká vzdialená.
Čo ich rozdeľuje
Do ringu sa stavajú na jednej strane Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 s výbavou First Edition a na strane druhej Jaguar E-Pace 2,0l 4AWD tiež s výbavou First Edition. Prečo som s ich porovnávaním najprv váhal? Nuž preto, že Stelvio patrí do prémiového segmentu stredných SUV a E-Pace je doma v prémiovom segmente kompaktných SUV. Skrátka alfa má väčšie základné rozmery ako jaguar, pritom určujúca je hlavne veľkosť rázvoru, ktorý do značnej miery determinuje priestrannosť interiéru.
Aby to bolo ešte názornejšie napísané, Stelvio patrí do trhového segmentu, v ktorom bol podľa portálu carsalesbase vlani v Európe najžiadanejším modelom Mercedes-Benz GLC so 111 193 registráciami pred Volvom XC60 (92 023) a Audi Q5 (70 388). Za nimi nasledujú 4. Land Rover Discovery Sport, 5. BMW X3, 6. Jaguar F-Pace, 8. Porsche Macan, 9. BMW X4. a 10. Lexus NX. Na jedenástom mieste skončilo práve Alfa Romeo Stelvio (17 159) ako najžiadanejšia novinka daného segmentu.
Naproti tomu E-Pace bojuje o trhové preferencie v segmente, v ktorom si najvyšší počet registrácií v Európe na svoje konto vlani zapísalo BMW X1 (118 051) pred Audi Q2 (81 426) a Audi Q3 (76 566). Za nimi nasledujú 4. Mercedes-Benz GLA, 5. Range Rover Evoque, 6. Mini Countryman, 7. Infiniti QX30 a 8. DS 7 Crossback. Na deviatom mieste skončil Jaguar E-Pace, ktorý sa začal predávať pred koncom roka 2017. Za ten čas zaknihoval 507 registrácií, čo mu tiež vynieslo punc najžiadanejšej novinky roka 2017 v danom segmente.
Čo ich spája
Nasledujú dôvody, ktoré podľa mňa legitimizujú rozhodnutie spraviť z týchto dvoch premiantov možných súperov v boji o priazeň identického zákazníka. Oba modely poháňajú výkonné dvojlitrové štvorvalce s turbo dopingom. Využívajú služby viacstupňových automatických prevodoviek a pohonov štyroch kolies. Porovnávam deriváty s najvyšším možným stupňom štandardnej výbavy zhodou okolností označených ako First Edition. Konečne je tu príbuzná cenová hladina, pritom menší jaguar je o málo drahší ako väčšia alfa.
Každý chvíľku ťahá pílku
Toto sú autá, ktoré si nemôžete nevšimnúť. Napriek tomu či práve preto si myslím, že na ich zjave sa nebudú lámať sympatie. Ale rozdiely vnímam. Alfa so svojou dlhou prednou kapotou a zasneným pohľadom mi pripadá pôvabnejšia, kým jaguar s vyšším, robustnejším pontónom karosérie a bohatšie odvetraným predkom zas vyznieva ofenzívnejšie alebo, ak chcete, agresívnejšie.
Usadám na miesto vodiča, kreslo spúšťam do najnižšej úrovne a v oboch prípadoch ma víta športová architektúra s robustným stredovým tunelom a hlboko zapusteným prístrojovým štítom. Kým v Stelviu pozerám na klasické analógové budíky s TFT displejom palubného počítača, v E-Pace sa pohľadu núka už ich modernejšia elektronická podoba. V alfe si miesto za volantom hľadám dlhšie, lebo palubná doska je v pomere k výške posedu akosi nízko. K prístrojovému štítu klopím zrak a head-up displej, ktorý by tento problém čiastočne riešil, v alfe chýba. V E-Pace mi zas prekáža nízko položená centrálna obrazovka, ktorá je ešte aj tak sklonená, že nadmerne zrkadlí. V oboch prípadoch kvitujem elektronický joystick na mieste páky prevodovky, no v jaguari mi manipulácia s ním, kým si zvyknem na poistku, občas viazne. V Stelviu velebím skvele navrhnuté páčky radenia pod volantom už v štandardnej výbave, kým v E-pace mi chýbajú. V jednoduchšom menu infotainmentu alfy sa ľahšie orientujem, viac mi vyhovuje aj surfovanie prostredníctvom otočnej a výkyvnej ružice ako dotyková obrazovka jaguara. Tá reaguje síce spoľahlivo, ale mohla by aj rýchlejšie. Zato obraz spätnej kamery je v jaguari neporovnateľne kvalitnejší. Na dotyk príjemnejšie mi je kožené čalúnenie v E-Pace, v kvalite plastov už rozdiel nevidím.
Zdanie občas klame
Asi predpokladáte, že priestorom na zadných sedadlách Stelvio pre väčší rázvor jaguar prevalcuje. Má prevahu, no nie tak jednoznačne, ako som čakal. Keď sa posadím „za seba“ v alfe, kolená mám od operadla vodiča sedem centimetrov vzdialené a v E-Pace tiež. Možno sa ma spýtate, kde Taliani spravili chybu. Nespravili. Len vývojári v jaguari vzali rozum do hrsti, trochu pošpekulovali a zadnú lavicu navrhli tak, že kolená mám síce v pohode, ale sedím vzpriamene ako na kozlíku. V alfe je operadlo viac sklonené aj sedák je dlhší a hoviem si v nej adekvátne pohodlnejšie. Pritom mám sedemcentimetrovú rezervu nad hlavou, teda o tri čísla väčšiu ako v jaguari. Alfa je aj širšia, ale to už nepovažujem za podstatné, lebo takéto auto plne naložené posádkou uvidíte raz za turecký rok. Zato v batožinovom priestore sa občas hodí každý liter navyše a v tomto smere jaguar vyhráva v pomere 577 k 525 litrom.
O charakteroch
Ľutujem, že som E-Pace nezískal vo vrcholnej verzii P300 AWD (221 kW/300 k), bol by svojimi jazdnými vlastnosťami k Stelviu adekvátnejším súperom. No aj s touto P 250 som si užil. Štvorvalec má príjemný športový zvuk, len na môj vkus trochu viac utlmený, ako by som si prial. Spolupráca s deväťstupňovou automatickou prevodovkou aj v dynamickom móde prebieha mäkko a uhladene – presne podľa vkusu náročného vodiča, ktorý si však na nejaké športové efekty nepotrpí. Pri prejazde zákrut cítim, že E-Pace je primárne prednokolka, jeho výkon ho tlačí zo zákruty predkom von. Podvedome registrujem aj značnú hmotnosť auta. Vo výsledku je ťažšie na predok, ako som očakával. Alfa má ostrejšie nabrúsený charakter, čo nie je len zásluha výkonnejšieho štvorvalca. V dynamickom móde k slušnej dávke adrenalínu prispieva aj prevodovka, ktorá v sekvenčnom móde sama nepreradí, zľahka kope do krížov a pri podraďovaní v kooperácii s motorom efektne dávkuje sýty medziplyn. Zákruty rad-radom zdoláva neutrálne, a keď vo výjazde akcelerátor osolím, prejaví svoj primárne zadnokolový charakter, oblúky môžem vypúšťať. Keď na to príde, na klzkom povrchu mi dopraje aj pretáčavý šmyk.
Súperi v číslach
Skutočná spotreba. V tejto cenovej kategórii potenciálny kupec zvyčajne nekladie spotrebu paliva medzi priority. Ak predsa, potom zvolí úspornejšiu verziu so vznetovým motorom. Napriek tomu spotreba paliva ako súčasť ekonomiky prevádzky má svoju váhu aj v tomto prípade. Minimálne preto, že rámcuje technickú vyspelosť ponúkaného auta. Podľa údajov výrobcu Alfa Romeo Stelvio dosahuje priemernú spotrebu 7,0 l/100 km v kombinovanom cykle a Jaguar E-Pace 2,0l 4AWD 7,7 l/100 km. Na testovacom okruhu som podľa očakávania obom zaznamenal vyššiu spotrebu, no napriek očakávaniu v zmenenom garde. Stelvio si vypýtalo priemerných 10,2 l a E-Pace 9,6 l/100 km. Príčiny tohto rozdielu vidím v jazde po diaľnici, ktorá tvorí zhruba tretinu testovacej trate. Kým deväťstupňový automat pri rýchlosti 130 km/h drží otáčky E-Pace pod úrovňou 2 000, motor Stelvia manažovaný osemstupňovým automatom dosahuje 2 200 otáčok za minútu.
Trhové preferencie
Policajné štatistiky interpretované Združením automobilového priemyslu SR v januári zaznamenali štyri registrácie na konte Alfy Romero Stelvio a jednu registráciu na konte Jaguara E-Pace. Pripomínam, že tieto štatistiky nerozlišujú veľkostné kategórie ani nerozlišujú medzi modelmi prémiového segmentu a hlavného prúdu. Všetky spadajú pod kategóriu G1. V rámci nej je bola v januári najžiadanejším modelom Kia Sportage s 238 registráciami pred Suzuki Vitara (194) a Škodou Kodiaq (182).
Alfa Romeo Stelvio verzus Jaguar E-Pace | ||
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 First Edition | Jaguar E-Pace 2,0l 4AWD First Edition | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 | 1998 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 206 (280)/5 250 | 183 (249)5 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/2 250 | 365/1 200 – 4 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,7 | 7,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 230 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,0 | 7,7 |
Rázvor (mm) | 2 818 | 2 681 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1660 | 1 832 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525 | 577 |
Elektricky nastaviteľné sedadlá | v 8 smeroch | v 18 smeroch |
Adaptívny tempomat | za príplatok | za príplatok |
Centrálny displej | 8,8“ | 10“ |
Head-up displej | nedodáva sa | štandardne |
Svetlomety | adaptívne bi-xenónové | LED s automatickým nastavením |
Pneumatiky | 255/45 R20 | 245/45 R20 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 58 400 | 63 686 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |