Akú automobilku potrebuje východ

Jeho príchod by mohol zvýšiť aj tlak na dokončenie diaľnice, ktorá aj napriek sľubom stále mešká a termíny sa každoročne posúvajú.

Otázne napriek tomu je, či potenciálni investori dokážu nájsť dostatok kvalifikovaných zamestnancov vzhľadom na vysoký podiel dlhodobo nezamestnaných a vyľudňovanie regiónov.

Potrebuje však krajina ďalšiu výrobu automobilov? Odpoveď nie je taká jednoznačná, ako sa kritikom prílišného zamerania na automobilový priemysel môže zdať. Historické zameranie práve na automotive nebolo možnosťou, ale nevyhnutnosťou, ako využiť kapacity za socializmu silného strojárskeho priemyslu.

Výroba áut na seba zároveň viaže množstvo iných odvetví od hutníctva cez chémiu až po elektrotechniku, ktoré pritom dokážu dodávať aj do iných sektorov ako automotive.

Samozrejme, bolo by ideálne, ak by k nám chodili investície s vysokou pridanou hodnotou zamerané na výskum a vývoj, lenže na to krajina nemá zatiaľ vytvorené vhodné podmienky. Stačí sa pozrieť, ako sa rozdeľujú eurofondy na výskum a inovácie alebo na hodnotenie vysokých škôl, ktoré aj v regionálnom porovnaní dopadli zle.

Rozhodujúce preto bude, o akú automobilku pôjde. Dnes má Slovensko výhodu, že sa u nás vyrábajú autá rozličných segmentov, ktoré putujú na širokú škálu trhov po celom svete. Takto produktovo aj regionálne diverzifikované portfólio dokáže tlmiť negatívne dosahy pri poklese dopytu, ako sa ukázalo aj počas ostatnej hospodárskej krízy.

Investor by mal byť pripravený na zmeny, ktoré prídu

Lenže automobilový priemysel aktuálne stojí pred historickými technologickými zmenami, ktoré kompletne zmenia spôsob výroby, predaja aj používania áut.

Nie každá automobilka dokáže tieto zmeny zvládnuť. Je preto dôležité, aby investorom na východe bola taká spoločnosť, ktorá je na zmeny pripravená po technologickej a finančnej stránke. A dokázala by napríklad využiť aj prítomnosť IT klastra, ktorý vyrástol práve v Košiciach.

Zároveň by mal byť štát pri udeľovaní priamej aj nepriamej investičnej pomoci opatrný, aby sa vyhol problémom, ktorým aktuálne čelí zo strany Bruselu v súvislosti s podporou pre Jaguar Land Rover.