Menej sa už hovorí o budúcnosti klasických čerpacích staníc, ktoré lemujú tisícky kilometrov ciest a diaľnic. Ich počet v Európe i v USA dlhodobo klesá a ich majitelia v podobe petrolejárskych spoločností sa snažia vymyslieť, ako ich rentabilne využívať aj v budúcnosti. Na stole sú dokonca atraktívne plány na ich „recykláciu“ pre potreby moderného mestského človeka.

Keď batérie vytlačia benzín

Aj v čase, keď cestám stále ešte kraľujú benzínové či naftové autá, potreba natankovať klesá. Dôvodom sú čoraz úspornejšie motory, pokles záujmu o vlastníctvo auta i pomalý nástup alternatívnych vozidiel. Do dvoch rokov by mali autá na batériový a plug-in pohon predstavovať osem percent celosvetového predaja všetkých áut a do roku 2030 by mali získať až tretinový trhový podiel. Spoločnosť Morgan Stanley predpokladá, že okolo roku 2050 bude na svete viac elektromobilov ako áut so spaľovacím motorom.

Svetovým šampiónom v tomto smere je Nórsko, kde elektrifikované autá predstavujú až tretinu všetkých nových vozidiel a stále ich pribúda. Naopak, Slovensko v tomto trende zatiaľ značne zaostáva – k 1. januáru 2018 brázdilo slovenské cesty len 654 elektromobilov a do roku 2030 by ich počet mal stúpnuť na 35-tisíc. V prípade aktívnejšej vládnej podpory sa to však môže rýchlo zmeniť. Majitelia čerpacích staníc s tým počítajú.

Klasické benzínky významne miznú najmä v západnej Európe a v USA. V Spojenom kráľovstve sa od roku 1970 ich počet znížil o 80 percent. V rokoch 2002 až 2012 sa v USA stratilo 14-tisíc čerpacích staníc. Predaj paliva sa čoraz viac kombinuje s maloobchodom, a tak motoristi často uprednostňujú tankovanie v miestnom supermarkete, ktorý túto možnosť ponúka. Reťazec Tesco ovláda 15 percent britského trhu s benzínom a naftou, pričom jeho podiel stále stúpa.

Na Slovensku je situácia iná, ale globálnej zmene sa z dlhodobého hľadiska nevyhne. Kým v roku 2000 lemovalo slovenské cesty viac ako 600 benzínok, dnes ich je približne 900. „Predpokladáme, že spotreba tradičných fosílnych palív bude v najbližších rokoch ešte rásť. Zo strednodobého a dlhodobého hľadiska sa však bude postupne zvyšovať aj podiel predaja alternatívnych palív,“ uvádza hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.

Dodáva, že cieľom ich materskej korporácie MOL je stať sa regionálnym lídrom v predaji alternatívnych palív. „Aj preto MOL spoločne so spoločnosťou E.ON a ďalším partnermi v rámci konzorcia NEXT-E plánujú vybudovať v Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku a v Rumunsku sieť 252 nabíjacích staníc pre elektromobily, z toho na Slovensku vznikne 25 nabíjačiek. Celá sieť by mala byť motoristom dostupná od roku 2020.“

Ako sa zmenia benzínky? Palivo už nebude prvoradé

Zdroj: Reebok and Gensler

Aj spoločnosť Shell vybavuje svoje čerpacie stanice rýchlonabíjačkami pre elektromobily a minulý rok kúpila celú sieť nabíjacích staníc NewMotion. Rovnako sa na vybraných slovenských diaľničných benzínkach Shell čoskoro objavia aj nabíjacie miesta pre elektromobily.

Nezaostáva ani britská energetická skupina BP, ktorá aktuálne investovala päť miliónov dolárov do amerického výrobcu rýchlonabíjacích systémov FreeWire Technologies a plánuje umiestňovať jeho zariadenia na vlastné čerpacie stanice.

Jedlo na prvom mieste

Akokoľvek sa petrolejárske firmy budú snažiť kombinovať predaj benzínu a nafty s elektronabíjacími stanicami, na prežitie to nebude stačiť.

„Všetko závisí od 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa