Dôvodom blízkych vzťahov je aj existencia Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS), ktorá spája záujmy kreatívneho odvetvia. Aktuálne s rozbiehajúcou sa iniciatívou za etickejšie tendrovanie. Stav domácej reklamnej tvorby a vyhliadky na možné zlepšenie hodnotí prezident KRAS-u Róbert Slovák.

Všeobecný názor na reklamu znie, že je nudná, otravná a plná klišé. Môže byť toto vnímanie do istej miery stereotypné? Alebo je to pravda?

Stereotypne je reklama vnímaná cez pracie prášky a všetky reklamné bloky, ktoré sa donekonečna opakujú a je tam stále to isté. A paradoxne je ich stále viac. Toto môže spôsobovať u ľudí pocit, že reklama je otravná. Čo podľa mňa aj je. Ďalšou veľkou témou je vizuálny smog, ku ktorému reklama výrazne prispieva. Súvisí to s tým, že nemáme kultivovane regulované urbánne prostredie. Reklama to využíva a strčí sa všade, kam môže. Takto ale robí zle sama sebe. Existujú však aj skutočné predsudky voči reklame, ktoré súvisia s jej povrchným vnímaním. Keby sme napríklad architektúru zadefinovali cez väčšinu stavieb, ktoré tu máme – čiže paneláky a domy na dedinách –, tak si povieme, že je to hnusný biznis a je hanba robiť architekta.

Príležitosťou ukázať kvalitu slovenskej reklamy je súťaž Zlatý klinec. Do akej miery ide o reprezentatívny obraz domácej kreatívnej scény?

Po prvé, neexistuje na Slovensku súťaž, ktorá by to dokázala reprezentatívnejšie. A po druhé – vyše deväťdesiat percent reklamnej brandže, ktorá aktívne pôsobí na trhu a pracuje s reálnymi klientmi, je na Klinci zastúpená. KRAS má jedenásť členov, no do súťaže sa hlási oveľa viac agentúr. Aj na tohtoročnom Klinci bolo vidieť, že práce, ktoré získali ocenenia, neboli od dvoch či troch agentúr. Napríklad v kategórii Kampaň, čo je kráľovská disciplína, bolo päť shortlistov a všetky boli od inej agentúry a rôzneho zamerania. Klinec je určite reprezentatívny prehľad toho, čo sa na trhu deje.

Zodpovednosť voči spoločnosti je čoraz silnejším motívom v komunikácii firiem

Ako sa kvalita vyvíja? Tento rok bolo udelených len päť Zlatých klincov a hlavnú cenu Grand Prix nezískal nikto.

Grand Prix získavajú naozaj výnimočné veci, ktoré majú potenciál presiahnuť hranice Slovenska. A signalizujú brandži, ktorým smerom sa reklama uberá. Je štandard, že takáto práca vznikne raz za dva či tri roky. To, že hlavná cena nebola udelená, nie je nič tragické a na päťmiliónovom trhu, kde je aktívnych pár desiatok agentúr, je to normálne. Päť Zlatých klincov je málo a aj celkovo bolo ocenených menej prác ako pred rokom. Môže to súvisieť s prísnosťou poroty, no hlavným faktorom bolo, že minulý rok bol trochu slabší, čo sa týka možností kreativity. Z agentúr počúvam, že sa veľa tendrovalo a celý rok bol trochu iný, ako predchádzajúce. Nižšia kvantita sa odzrkadlila v trochu nižšej kvalite kreativity. Na druhej strane je víťazstvo v kategórii Kampaň pre Fofolu od Zaraguzy ukážkou toho, že sa tu robia vysoko kvalitné kreatívne práce, ktoré fungujú.

Ako zlepšiť reklamu zvnútra

Zdroj: Maňo Štrauch

Dá sa z Klincov vyčítať, čo sa dnes v reklame „nosí“?

Pri kampani Bažant 73 pre Heineken od Wiktor Leo Burnett pekne vidno, že sa nosí brilantné vyhotovenie. Tá kampaň bola v každom detaile urobená úplne nadštandardne. Aj odkaz poroty bol v tom zmysle, že slovenská reklama by si zaslúžila viac remeselnej zručnosti. Vyžaduje si to aktívnejší vklad artových pozícií v agentúrach, čo rieši celá domáca brandža. Problém je, že mnohí dobrí dizajnéri či typografi sa pohybujú mimo reklamy. Aj nedávno udelené Národné ceny za komunikačný dizajn ukázali, že tu máme brilantne zdatných ľudí, no táto skupina sa málo prekrýva s tou, ktorá pracuje v reklame. Ak hovoríme o tom, čo sa v reklame „nosí“, tak trendom je určite výraznejšie vťahovanie 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa