Pojem kreatívny priemysel pôsobí zvláštne. Veď už slovo priemysel označuje činnosť, ktorá musí byť premyslená, a teda do veľkej miery kreatívna. Napriek tomu nejde o prázdnu nálepku. Označuje rozrastajúcu sa skupinu podnikavých ľudí, ktorí pri práci používajú predovšetkým svoju hlavu, talent a nápady. Ekonomický potenciál tohto segmentu sa v doznievajúcej industriálnej dobe dostal na úroveň hospodárskych politík. Na rade je aj Slovensko.
Kreativita má konjunktúru. Termín, ktorý si dosiaľ pre seba rezervovala reklamná brandža, dnes slúži na označenie vnútorne rôznorodej skupiny ekonomicky činných ľudí živiacich sa invenčnosťou a nápadmi. Architektúra, dizajn, film, reklama, médiá, softvér, módne návrhárstvo, hudba, umenie – to je výpočet činností, ktoré tvoria jadro kreatívneho priemyslu.
Pracovný portál Profesia.sk hlási pri hesle kreativita a jeho odvodeninách takmer päťsto ponúk. Nie je to len znak toho, že firmy naprieč sektormi hľadajú invenčných ľudí. Záber ponúkaných pozícií od grafikov, copywriterov, dizajnérov, programátorov až po redaktorov korešponduje s profesijným rastrom kreatívneho priemyslu a ukazuje, že tento segment na Slovensku žije aj v krízových časoch.
Kreatívne Slovensko
Dobrým argumentom na presadenie novej agendy sú čísla. Podľa zisťovania Európskej komisie poskytuje sektor kreatívneho priemyslu v rámci EÚ päť miliónov pracovných miest a na HDP únie sa podieľa 2,6 percenta. Na porovnanie: podľa údajov Eurostatu bol príspevok poľnohospodárstva v roku 2010 na úrovni 1,7 a chemického priemyslu 1,1 percenta. Veľká Británia už v roku 1998 vykázala štvorpercentný podiel kreatívneho sektora na ekonomike, dnes je táto hodnota na ostrovoch takmer dvojnásobná. Briti ovládajú svoje čísla preto, lebo sú to práve oni, ktorí sa kreatívnemu priemyslu začali na štátnej úrovni venovať na prahu milénia ako prví.
Slovensko presné údaje o tejto sfére zatiaľ nemá. Prvým krokom v tomto smere je materiál, ktorý sa dostal na rokovanie vlády pred Vianocami. Pod názvom Východiská koncepcie na podporu kultúrneho a kreatívneho priemyslu sa ním otvára nová téma, definujú sa pojmy, navrhuje sa postup štatistického monitorovania a vytyčujú sa podporné mechanizmy pre kreatívnu ekonomiku.
Kým sa ukáže, či kreatívny program štátu nájde aj po voľbách politickú vôľu na pokračovanie, núka sa otázka, ako slovenská kreatívna trieda žije a funguje.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?