Tie prvé potrebujú najmä dobré počasie, keďže sa konajú na verejných priestranstvách a reštaurácie tam vychádzajú za prípadnými klientmi so svojou ponukou von. Tieto typy gurmánskych festivalov sa konajú v podstate v každom väčšom európskom meste. Aj v Bratislave máme dva, ďalší sa koná v Košiciach.

Potom je ešte ďalší typ gurmánskych festivalov a jeho doménou je nie leto, ale zima. Presnejšie prvé dva mesiace v roku. Začínajú sa väčšinou v polovici januára, končia sa v polovici alebo koncom februára. K tomuto typu patrí napríklad pražský Grand Restaurant Festival, ktorý od roku 2010 organizuje spoločnosť Pavla Maurera, vydavateľa sprievodcu českými a moravskými reštauráciami Maurerův výběr, a na Slovensku je ním Zimný festival jedla, ktorý sa koná v týchto dňoch štvrtýkrát a jeho organizátorom je Radoslav Nackin, vydavateľ bedekra Gurmán na Slovensku.

Keď je málo hostí

Prečo prvé dva mesiace v roku? Dôvod, prečo sa festivaly konajú práve v tomto období, je jednoduchý. Január a február sú pre väčšinu reštaurácií mesiace, keď majú po koncoročných „hodoch“ menej hostí. Rôzne akcie sú príležitosťou, ako sem dostať návštevníkov aj v tomto hluchom období.

Tieto festivaly sú založené na princípe zvýhodnenej ponuky jedál v jednotlivých reštauráciách. Každá pripraví špeciálne menu podľa vopred určeného zadania a to sa predáva lacnejšie, ako keby si hosť objednal tieto dva či tri chody bežne z jedálneho lístka. Podmienkou je, že návštevník si musí degustáciu kúpiť vopred a tiež vopred rezervovať miesto. Je len na reštauráciách, koľko miest zo svojej kapacity pre festivalových hostí vyhradia.

Ako zaplniť poloprázdne reštaurácie

Miroslav Miklovič z vinárstva Víno z Kamenného dvora. Zdroj: Linda Vodislavská

Na Slovensku pozostáva festivalové menu z troch tém – prvou je ikonické jedlo, ktoré má charakterizovať danú reštauráciu, druhým recepty našich mám – podľa rodinných receptov s dlhodobou tradíciou a treťou sú chute regiónov, kde sa kladie dôraz na využívanie lokálnych surovín – táto téma je spojená s tým, že jedným z partnerov festivalu je Slovenská agentúra pre cestovný ruch.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa