Podľa prieskumu, ktorý na prelome rokov uskutočnila Slovak Business Agency (SBA) na vzorke viac ako 360 rodinných firiem, dve tretiny podnikov pôsobia na trhu dlhšie ako desať rokov, z toho až tretina presahuje históriou dve dekády. Od pádu socializmu prešlo alebo prechádza generačnou výmenou viac ako štvrtina rodinných podnikov, no len veľmi málo z nich si uvedomuje potrebu dlhodobej prípravy na nástupníctvo alebo transfer, hovorí prieskum.

Chýbajú systémové opatrenia

Nezvládnutie procesu odovzdania manažmentu firmy novej generácii alebo jej neúspešný predaj môže predstavovať problémy pre rozvoj a zamestnanosť v regiónoch a následne aj pre ekonomiku ako celok.

„Z pohľadu regiónov ide o stabilnejšieho zamestnávateľa a zodpovednejšieho podnikateľa, než ako je povedzme nadnárodná spoločnosť, ktorá po skončení daňovej úľavy nemá problém presťahovať sa do iného štátu za výhodnejšími podmienkami,“ hovorí Michal Šubín z konzultačnej firmy RSM CZ.

Veľký dôraz sa podľa neho doteraz v ekonomike kládol na veľkých zamestnávateľov. Menšej pozornosti sa tešili rodinné firmy, čo hralo svoju úlohu aj v počte predajov menších spoločností. Veľa zakladateľov nevidelo perspektívu rodinného podnikania, a preto predalo svoje firmy zahraničným investorom. Tým sa ich tradícia ani len nezačala, pretože skončila už na úrovni zakladateľa.

V súčasnej situácii, keď je nezamestnanosť na Slovensku rekordne nízka a každý ďalší veľký investor bude čeliť nedostatku pracovnej sily, je otázne, či by 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa