Iba takto, zdanlivo laxne, sú formulované základné pravidlá v krajinách, z ktorých firmy vyvážajú do sveta okrem svojej produkcie aj etické kódexy. V tých sú namiesto úradníckych formulácií vety, čo vyzerajú ako rady do života. A švédske, nórske, dánske či fínske firmy sa ich snažia posúvať aj za hranice. Nie je to jednoduché. No že to nie je nemožné, ukazuje príklad šéfa jednej veľkej slovenskej fabriky s nórskym akcionárom. Keď dostal pri fotení vo výrobe otázku, či by si mohol dať kvôli záberu na chvíľu dolu prilbu, odmietol. Pretože to zakazujú firemné bezpečnostné pravidlá. Nezabrala ani poznámka, že v blízkosti nikto nie je a v sklade na ten okamih nebezpečenstvo nehrozí. „Moji ľudia by videli fotku v časopise, a načo by potom boli moje reči o tom, že na bezpečnosť treba dávať pozor?“ nedal ani teoretický priestor na to, že by jeho manažérsky portrét nebol v prilbe.

Z božej vôle morálka

„Etika, alebo presnejšie morálka, nie je o dodržiavaní zákonov pre hrozbu trestu, ale preto, že ľudia chápu prínos ich dodržiavania. Nie, že človek v špičke neprejde na červenú cez cestu, lebo hrozí, že ho zrazí auto alebo mu dá policajt pokutu, ale že neprejde ani o polnoci cez prázdnu cestu, lebo rešpektuje pravidlo o bezpečnosti a hotovo,“ povedal pred rokmi dlhoročný dánsky konzultant a obchodný atašé, dnes energetický expert dánskeho ministerstva zahraničných vecí Dennis Holte Albertsen.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa