Pamätám si, že niektoré začínali naozaj ľahučko. Istý podnikateľ si vtedy všimol na bagrovisku kopu krásneho štrku, jeden kamienok ako druhý, len hýrili farbami. Začal ho baliť do vrecúšok a v akvaristických obchodoch predával vrecko za takmer rovnakú cenu, za akú nakupoval tonu. Tak sa dalo podnikať a aj bohatnúť.
Príloha o úspešných podnikoch, ktoré si pripomínajú svoje míľniky v podnikaní, sa v TRENDE ujala, manažéri sa radi pochvália tým, čo ich firmy dosiahli. Aby však v podnikaní a na vlne úspechu vydržali aj po tom, čo sa prvá kopa lacného štrku dobre rozpredá, na to už treba oveľa viac ako prvotnú dávku podnikateľského osvietenia a šťastia.
Dnes ju už trh, samozrejme, inde. Aj malé a začínajúce slovenské firmy sa okamžite dostávajú do ohňa globálnej konkurencie. Životaschopnosť podnikov sa meria úplne inými kritériami. Na dlhodobý úspech sú okrem nápadu a silnej vízie potrebné zodpovednosť, buldodžia vytrvalosť, a to všetko umocnené talentom na prácu s ľuďmi.
Vytyčovanie cieľov a oslavovanie míľnikov, keď stanovené méty dosiahneme, je súčasťou kokteilu, ktorým sa dnes poháňajú úspešné firmy.
Tieto riadky píšem krátko po tom, čo sa Briti v referende rozhodli opustiť Európsku úniu, a ukázalo sa, že Remain bolo iba zbožným prianím naivných eurooptimistov. Silnejšie Leave zvíťazilo, pretože nielen v Británii, ale aj inde vo svete sme si prestali hovoriť pravdu.
Nehovorili sme úprimne o tom, kam vedie odkladanie problémov, politika tančekov s kompromismi, ústupkami a salónnymi rečami, ktoré len maskujú, že sa nám v skutočnosti nechce riešiť veci, ktoré nie sú príjemné. Nemožno sa potom čudovať, že ľudia prestávajú veriť spoločnej vízii a utiekajú sa k extrémom, ktoré síce v konečnom dôsledku problém nevyriešia, no aspoň chvíľu dávajú novú nádej.
V každodennom zhone, keď treba usilovne pracovať, reagovať na vývoj a riešiť drobné komplikácie, sa dá ospravedlniť, že zabúdame na pohľad z výšky, na to, kam sa vlastne ženieme. Ale aspoň v čase, keď míňame míľniky, keď sa radujeme, bilancujeme a korigujeme smer, sa treba naozaj pristaviť, porozmýšľať o zmysle snaženia a o tom, či ideme tam, kam treba ísť. Či míľniky, ktoré oslavujeme, vedú k cieľu, ktorý potrebujeme, ktorý nás napĺňa a predstavuje pre nás a pre spoločnosť tú správnu budúcnosť.