Železničná doprava má potenciál najmä vo veľkých krajinách, kde sú dlhé prepravné vzdialenosti a problematické udržiavanie ciest. „V Amerike má železnica tretinový podiel na prepravnom trhu, v Indii tridsať percent, v Rusku dokonca až osemdesiat percent,“ uviedol Renato Mazzoncini, predseda Medzinárodnej železničnej únie a šéf Talianskych štátnych železníc na júnovej konferencii v Janove.
Podmienky v rámci Európskej únie sú veľmi rozdielne. Vzdialenosti sú krátke, infraštruktúra je prevádzkovaná na národnom princípe s rozličnými štandardmi a prístupovými poplatkami v jednotlivých krajinách. Dosiahnutie dĺžky vlakov 750 metrov zostáva zatiaľ len snom. „Naším cieľom je, aby prevádzka nákladného vlaku v Európe bola taká jednoduchá ako riadenie kamióna,“ hovorí Clemens Först, riaditeľ Rail Cargo Group v Rakúsku. Uvedenie linky z Nemecka do Turecka však zahrnuje šesť železníc, náklady päťstotisíc eur na každú zapojenú krajinu a potrvá dva roky. „Základným pilierom je zvýšiť produktivitu, a to je možné pomocou digitalizácie,“ navrhuje C. Först. Ekonóm Svetovej banky Baher El-Hifnawi nehľadí na situáciu železničnej dopravy cez ružové okuliare „Vďaka autonómnym vozidlám klesnú prepravné náklady o tridsať až štyridsať percent. Cestní dopravcovia sa snažia o ich redukciu, kým železničiari nechávajú veci ,na stole‘,“ kritizuje pasívny prístup. Problémom je, že európske krajiny stále uvažujú aj konajú individuálne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?