Počas prednášok či konzultácií získavate od manažérov bohatú spätnú väzbu. Čo ich aktuálne najviac zaujíma?
V ostatnom čase sa veľa rozprávame o spolupráci vo firme. Pracujeme v čoraz komplexnejšom a náročnejšom pracovnom prostredí. Je zvyčajné, že ak vo firme pribúdajú problémy, ľudia sa upnú na vlastné pracovné povinnosti, sledujú len plnenie vlastných úloh a strácajú zo zreteľa celkové výsledky a smerovanie firmy. Manažéri chcú vedieť, ako obnoviť vzájomnú spoluprácu, ako podnietiť zamestnancov k tomu, aby zdvihli hlavu a vnímali firmu a svoje miesto a prácu v nej širšie.
Medzi vašich klientov patria viaceré známe korporácie.
Pracoval som napríklad s manažérmi telekomunikačnej firmy Vodafone. Pred pár rokmi stačilo takýmto spoločnostiam stavať vykrývače a zabezpečiť pripojenie a ľudia si kúpili všetko, čo ste im ponúkli. S vývojom trhu a konkurencie však prišlo obdobie, keď museli prehodnotiť prístup k portfóliu produktov, k zákazníckej základni a nájsť cesty, ako ľudí intenzívnejšie zapojiť. Počas prechodu do pozície poskytovateľa nových a širších služieb som firme pomáhal s nastavením firemnej kultúry.
Hovoríte o komplexnejšom a náročnejšom pracovnom prostredí, o strate motivácie zamestnancov. Čím sú tieto zmeny spôsobené?
Väčšina organizácií čelí štyrom zásadným zmenám. Prvá je demografická. Prichádzajú nové generácie – mileniáni a tým sa mení zamestnanecká aj zákaznícka základňa firmy. Pracujeme oveľa viac globálne, vo firmách pribúdajú ľudia z rôznych kultúrnych prostredí. Väčšina manažérov bola zvyknutá viesť ľudí tak, ako sa to naučili v minulosti, na základe hodnotových a kultúrnych vzorcov, ktoré rokmi získali. Zrazu čelia ľuďom z inej generácie alebo z iného kultúrneho prostredia, ktorí s nimi tieto vzorce nezdieľajú. Zamestnanci nereagujú na spôsob, akým ich manažéri vedú. Mnohí manažéri zistili, že stoja pred výzvou porozumieť ľuďom z inej generácie a kultúry, ich potrebám a motivácii a preformátovať podľa toho spôsob svojho vedenia.
Mladí ľudia posadnutí selfíčkami. Spomeňte si však, že to boli rodičia, ktorí ich od narodenia fotili a dokumentovali si každú minútu ich života.
Viacerí manažéri tvrdia, že mladí zamestnanci sa v práci príliš nesnažia. Dokonca si ani nemyslia, že by sa mali. Na druhej strane ich nie je možné prepustiť, pretože na trhu práce je málo uchádzačov o prácu.
O novej generácii sa šíri veľa mýtov. Vraj je podstatne odlišná od tých predchádzajúcich. To je pravda len sčasti. Aj my sme v ich veku videli svet inak. Tiež sme si o sebe mysleli viac, než sme skutočne znamenali, a mali sme aj nerealistické očakávania. Podstatná zmena nastala vo vyžadovaní pozornosti. Neviem ako u vás, ale vo Veľkej Británii či v USA sú mladí ľudia posadnutí selfíčkami. Fotia sa každú chvíľu a fotkami plnia sociálne siete. Spomeňte si však, že to boli rodičia, ktorí ich od narodenia fotili a dokumentovali si každú minútu ich života. Nemali by sme byť prekvapení, že v tom pokračujú. Vnímajú to ako prirodzené. Vychovali sme generáciu detí, ktorá si zvykla na obrovské množstvo pozornosti a dnes si ju vyžaduje oveľa viac než predchádzajúce generácie. Nechcú spätnú väzbu, chcú pozornosť. Očakávajú, že v práci to bude podobné ako na Facebooku, že dostanú lajk vždy, keď sa niekam pohnú alebo niečo urobia.
4 kroky k vysokej motivácii
- Venovať ľuďom skutočnú pozornosť
- Podporiť výkonnosť technológiami
- Doplniť hierarchiu o neformálne zodpovednosti
- Pútať pozornosť kolegov
Zmenilo sa však aj vnímanie práce a kariéry. Mileniáni menia prácu v priemere každé tri roky a svoje záľuby nadraďujú postupu vo firme.
Táto generácia chce viac „byť“ a menej konzumovať či pracovať ako tie predchádzajúce. Potrebujú v práci vidieť zmysel viac než tie predchádzajúce generácie. Sú ochotní tvrdo pracovať, ale len ak práca zodpovedá ich predstave o životnej ceste. Plat už viac nefunguje ako kľúčový motivačný faktor. Úlohou manažéra už nie je ani tak vysvetliť náplň vykonávanej práce, ako skôr jej zmysel. Môžete ľuďom povedať – ak to neurobíte, ja vám nezaplatím a oni vám povedia – nezaplatíš ty, zaplatí niekto iný a pôjdu preč. Musíte sa ich pýtať, čo chcú, ako si predstavujú život, aké sú ich ciele a ako im v ich naplnení pomôže práca pre firmu. Ak dáme novej generácii pozornosť, po ktorej túži, dostaneme šancu ju viesť.
Aký cieľ máte vy?
Verím, že firmy je možné viesť lepšie, a spolu s manažérmi hľadám nové cesty k tomuto cieľu. To je moje poslanie, ktoré ma baví a napĺňa. Určite cítite, že je to oveľa vzrušujúcejší koncept, ako keby som vnímal svoju prácu ako písanie knižiek a prednášanie o líderstve. O to isté sa snaží mladá generácia – dať svojmu životu poslanie. Preto som rád, že na konferencii v Bratislave stretnem okrem biznis lídrov aj ľudí z HR a marketingu. Ten posun k hľadaniu zmyslu organizácie zdôrazňuje práve ich význam pre firmu. Slabnúca väzba medzi mzdou a motiváciou k práci zdôrazňuje potrebu nového prístupu k zamestnancom a oblasť ich motivácie sa stáva oveľa komplexnejším systémom než dosiaľ. Úloha marketingu smerom do vnútra firmy preto narastá.
Líder už dnes nemôže povedať – nasledujte ma, pretože viem viac ako vy
Hovorili ste o štyroch veľkých zmenách. Čo okrem demografie zmenilo postavenie a úlohy manažérov?
Ďalšie tri veľké zmeny vidím v nástupe nových technológií, erózii pozícií a hľadaní pozornosti. Mnohí lídri v minulosti zastávali vedúcu pozíciu preto, že ich vedomosti a prax boli vo firme najbohatšie, no technológie tento náskok vymazali. Rozšírenie internetu, sociálne siete, dostupnosť a masové zdieľanie informácií priniesli zdroje vedomostí, ktoré presahujú jednotlivca. Líder už dnes nemôže povedať – nasledujte ma, pretože viem viac ako vy. Mnohých lídrov to zneistilo vo vnímaní vlastnej hodnoty a pozície na čele organizácie.
Úlohou manažéra už nie je ani tak vysvetliť náplň vykonávanej práce, ako skôr jej zmysel, vraví Emmanuel Gobillot. Zdroj: archív Emmanuela Gobillota
A čo erózia pozícií?
V minulosti bolo zvyčajné, že tímy prirodzene nasledovali lídra. Samotná pozícia rozhodovala mnohé situácie a eliminovala konflikty. Vydávali ste pokyny a ľudia ich plnili, informovali ste a boli ste informovaní. Platili ste, a keď niekto niečo neurobil dobre, tak ste platiť prestali. Mohli ste sa na pozičnú moc spoľahnúť. To sa zmenilo. V každej firme, kde som pôsobil, nahradili alebo doplnili tradičnú hierarchiu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?