Počas prednášok či konzultácií získavate od manažérov bohatú spätnú väzbu. Čo ich aktuálne najviac zaujíma?

V ostatnom čase sa veľa rozprávame o spolupráci vo firme. Pracujeme v čoraz komplexnejšom a náročnejšom pracovnom prostredí. Je zvyčajné, že ak vo firme pribúdajú problémy, ľudia sa upnú na vlastné pracovné povinnosti, sledujú len plnenie vlastných úloh a strácajú zo zreteľa celkové výsledky a smerovanie firmy. Manažéri chcú vedieť, ako obnoviť vzájomnú spoluprácu, ako podnietiť zamestnancov k tomu, aby zdvihli hlavu a vnímali firmu a svoje miesto a prácu v nej širšie.

Medzi vašich klientov patria viaceré známe korporácie.

Pracoval som napríklad s manažérmi telekomunikačnej firmy Vodafone. Pred pár rokmi stačilo takýmto spoločnostiam stavať vykrývače a zabezpečiť pripojenie a ľudia si kúpili všetko, čo ste im ponúkli. S vývojom trhu a konkurencie však prišlo obdobie, keď museli prehodnotiť prístup k portfóliu produktov, k zákazníckej základni a nájsť cesty, ako ľudí intenzívnejšie zapojiť. Počas prechodu do pozície poskytovateľa nových a širších služieb som firme pomáhal s nastavením firemnej kultúry.

Hovoríte o komplexnejšom a náročnejšom pracovnom prostredí, o strate motivácie zamestnancov. Čím sú tieto zmeny spôsobené?

Väčšina organizácií čelí štyrom zásadným zmenám. Prvá je demografická. Prichádzajú nové generácie – mileniáni a tým sa mení zamestnanecká aj zákaznícka základňa firmy. Pracujeme oveľa viac globálne, vo firmách pribúdajú ľudia z rôznych kultúrnych prostredí. Väčšina manažérov bola zvyknutá viesť ľudí tak, ako sa to naučili v minulosti, na základe hodnotových a kultúrnych vzorcov, ktoré rokmi získali. Zrazu čelia ľuďom z inej generácie alebo z iného kultúrneho prostredia, ktorí s nimi tieto vzorce nezdieľajú. Zamestnanci nereagujú na spôsob, akým ich manažéri vedú. Mnohí manažéri zistili, že stoja pred výzvou porozumieť ľuďom z inej generácie a kultúry, ich potrebám a motivácii a preformátovať podľa toho spôsob svojho vedenia.

Mladí ľudia posadnutí selfíčkami. Spomeňte si však, že to boli rodičia, ktorí ich od narodenia fotili a dokumentovali si každú minútu ich života.

Viacerí manažéri tvrdia, že mladí zamestnanci sa v práci príliš nesnažia. Dokonca si ani nemyslia, že by sa mali. Na druhej strane ich nie je možné prepustiť, pretože na trhu práce je málo uchádzačov o prácu.

O novej generácii sa šíri veľa mýtov. Vraj je podstatne odlišná od tých predchádzajúcich. To je pravda len sčasti. Aj my sme v ich veku videli svet inak. Tiež sme si o sebe mysleli viac, než sme skutočne znamenali, a mali sme aj nerealistické očakávania. Podstatná zmena nastala vo vyžadovaní pozornosti. Neviem ako u vás, ale vo Veľkej Británii či v USA sú mladí ľudia posadnutí selfíčkami. Fotia sa každú chvíľu a fotkami plnia sociálne siete. Spomeňte si však, že to boli rodičia, ktorí ich od narodenia fotili a dokumentovali si každú minútu ich života. Nemali by sme byť prekvapení, že v tom pokračujú. Vnímajú to ako prirodzené. Vychovali sme generáciu detí, ktorá si zvykla na obrovské množstvo pozornosti a dnes si ju vyžaduje oveľa viac než predchádzajúce generácie. Nechcú spätnú väzbu, chcú pozornosť. Očakávajú, že v práci to bude podobné ako na Facebooku, že dostanú lajk vždy, keď sa niekam pohnú alebo niečo urobia.

4 kroky k vysokej motivácii

  • Venovať ľuďom skutočnú pozornosť
  • Podporiť výkonnosť technológiami
  • Doplniť hierarchiu o neformálne zodpovednosti
  • Pútať pozornosť kolegov

Zmenilo sa však aj vnímanie práce a kariéry. Mileniáni menia prácu v priemere každé tri roky a svoje záľuby nadraďujú postupu vo firme.

Táto generácia chce viac „byť“ a menej konzumovať či pracovať ako tie predchádzajúce. Potrebujú v práci vidieť zmysel viac než tie predchádzajúce generácie. Sú ochotní tvrdo pracovať, ale len ak práca zodpovedá ich predstave o životnej ceste. Plat už viac nefunguje ako kľúčový motivačný faktor. Úlohou manažéra už nie je ani tak vysvetliť náplň vykonávanej práce, ako skôr jej zmysel. Môžete ľuďom povedať – ak to neurobíte, ja vám nezaplatím a oni vám povedia – nezaplatíš ty, zaplatí niekto iný a pôjdu preč. Musíte sa ich pýtať, čo chcú, ako si predstavujú život, aké sú ich ciele a ako im v ich naplnení pomôže práca pre firmu. Ak dáme novej generácii pozornosť, po ktorej túži, dostaneme šancu ju viesť.

Aký cieľ máte vy?

Verím, že firmy je možné viesť lepšie, a spolu s manažérmi hľadám nové cesty k tomuto cieľu. To je moje poslanie, ktoré ma baví a napĺňa. Určite cítite, že je to oveľa vzrušujúcejší koncept, ako keby som vnímal svoju prácu ako písanie knižiek a prednášanie o líderstve. O to isté sa snaží mladá generácia – dať svojmu životu poslanie. Preto som rád, že na konferencii v Bratislave stretnem okrem biznis lídrov aj ľudí z HR a marketingu. Ten posun k hľadaniu zmyslu organizácie zdôrazňuje práve ich význam pre firmu. Slabnúca väzba medzi mzdou a motiváciou k práci zdôrazňuje potrebu nového prístupu k zamestnancom a oblasť ich motivácie sa stáva oveľa komplexnejším systémom než dosiaľ. Úloha marketingu smerom do vnútra firmy preto narastá.

Líder už dnes nemôže povedať – nasledujte ma, pretože viem viac ako vy

Hovorili ste o štyroch veľkých zmenách. Čo okrem demografie zmenilo postavenie a úlohy manažérov?

Ďalšie tri veľké zmeny vidím v nástupe nových technológií, erózii pozícií a hľadaní pozornosti. Mnohí lídri v minulosti zastávali vedúcu pozíciu preto, že ich vedomosti a prax boli vo firme najbohatšie, no technológie tento náskok vymazali. Rozšírenie internetu, sociálne siete, dostupnosť a masové zdieľanie informácií priniesli zdroje vedomostí, ktoré presahujú jednotlivca. Líder už dnes nemôže povedať – nasledujte ma, pretože viem viac ako vy. Mnohých lídrov to zneistilo vo vnímaní vlastnej hodnoty a pozície na čele organizácie.

Ako viesť generáciu mileniánov? Kľúčové slovo je pozornosť

Úlohou manažéra už nie je ani tak vysvetliť náplň vykonávanej práce, ako skôr jej zmysel, vraví Emmanuel Gobillot. Zdroj: archív Emmanuela Gobillota

A čo erózia pozícií?

V minulosti bolo zvyčajné, že tímy prirodzene nasledovali lídra. Samotná pozícia rozhodovala mnohé situácie a eliminovala konflikty. Vydávali ste pokyny a ľudia ich plnili, informovali ste a boli ste informovaní. Platili ste, a keď niekto niečo neurobil dobre, tak ste platiť prestali. Mohli ste sa na pozičnú moc spoľahnúť. To sa zmenilo. V každej firme, kde som pôsobil, nahradili alebo doplnili tradičnú hierarchiu 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa