Slovensko by mohlo byť jedným z priamych zahraničných investorov v Spojených štátoch amerických. Opačné garde, na aké by mohli byť svetové kapitálové toky zvyknuté. O dôvodoch, prečo by sa USA mohli stať významnou destináciou priamych zahraničných investícií, sa TREND rozprával s riaditeľom agentúry pre podporu investícií SelectUSA Aaronom S. Brickmanom.

Keď sa zamyslíme nad tým, pre aké slovenské firmy je americký trh zaujímavý, vychádza nám IT sektor.

Na Slovensku máte diverzifikované hospodárstvo. IT sektor je jednoznačne veľmi silný. Ak sa pozrieme na už fungujúce spoločnosti v USA, tak sú to predovšetkým Sygic, Eset a ďalšie firmy so sofistikovanými produktmi a softvérmi.

Vzhľadom na cieľ vašej agentúry SelectUSA – vytvoriť čo najviac pracovných miest – by však zrejme nemalo ísť o odvetvia s takou vysokou pridanou hodnotou na zamestnanca.

Snažíme sa byť atraktívni pre výrobný sektor. Tretina všetkých pracovných pozícií, ktoré plynú z priamych zahraničných investícií, je z výrobného sektora. Máme 5,3 milióna zamestnancov len z priamych zahraničných investícií. Prispel k tomu aj fakt, že sa americké priemyselné firmy chcú vracať späť do USA. Stúpa nám konkurencieschopnosť a firmy vidia, že sa im oplatí v USA investovať.

Prečo je to tak?

Je to aj vďaka viditeľne nižším nákladom na energie, ktoré neustále klesajú. Už teraz je známe, že v rokoch 2017 – 2018 má byť Amerika číslo jeden v produkcii plynu, v ťažbe ropy v roku 2019. Budeme produkovať viac ako Rusko či Saudská Arábia. Nielenže je tu obrovský domáci trh s rastúcou populáciou, ale dá sa využiť aj exportná politika, ktorá vďaka dohodám o voľnom obchode znamená, že podnikatelia majú prístup na dvakrát taký veľký trh – viac ako sedemsto miliónov konzumentov.

Na druhej strane však máte v priemere jedny z najvyšších mzdových nákladov.

Nemôžem súhlasiť, že máme najväčšie náklady na mzdy, pracovné prostredie je konkurencieschopné. USA sú kontinentálna krajina, čiže v rámci regiónov a štátov sa náklady na mzdy môžu veľmi líšiť. V niektorých mestách môžu byť vyššie náklady na mzdy, ale zasa sú aj miesta, kde sú tieto náklady nepomerne nižšie. A práve tieto miesta môžu byť atraktívne pre firmy s vysokými mzdovými nákladmi.

Z príkladov práce agentúry na vašej webstránke sme si všimli, že mnohé investície sú také, ktoré by sa tak či tak uskutočnili – ako napríklad tridsiaty ôsmy obchodný dom IKEA v USA. Ako meriate prácu a úspech agentúry?

Neustále pracujeme na vytvorení prostredia, ktoré je atraktívne pre investorov z celého sveta. Nejde len o nové investície. V súčasnosti až sedemdesiat percent z priamych zahraničných investícií pochádza od existujúcich investorov. Na tomto čísle možno vidieť, že investori sú s prostredím spokojní. IKEA musela tiež niekde v Amerike začať, to je pravda. Nemyslím si však, že by firma investovala tak či tak. Pokiaľ neponúknete prostredie, kde môžu spoločnosti prosperovať, a to nielen pred investíciou, ale aj po nej, takzvané aftercare, potom tam firmy vôbec nepôjdu, prípadne nezostanú. Kapitál ide vždy tam, kde sa oň dobre starajú.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa