Obaja tínedžeri navštevujú bratislavské Gymnázium Jura Hronca. Pracovné prázdniny v Rakúsku si vybrali z viacerých dôvodov.
„Nerobím to preto, aby som zarobil, chcem sa naučiť dobre po nemecky a trochu sa osamostatniť od rodičov. Povedal som si, že budúci školský rok si budem financovať úplne bez ich pomoci. Je to taká výzva, či to dokážem,“ hovorí 18-ročný Sofian Hidbani. Mladík s exotickým menom pochádza z moslimskej rodiny. Pre vierovyznanie mal hľadanie brigády o čosi náročnejšie – ako moslim nesmie pracovať s alkoholom.
Sofian Hidbani hľadá brigádu vo Viedni, lebo sa chce naučiť po nemecky a osamostatniť sa od rodičov Zdroj: Archív S. Hidbaniho
Čo láka študentov
Podľa ponúk, ktoré zatiaľ dostali, si budúcoroční maturanti trúfajú zarobiť tisíc až tisícdvesto eur za mesiac. Viac ako štvrtinu z tejto sumy (300 eur) im zhltne ubytovanie. Napriek blízkosti slovenskej a rakúskej metropoly a častým spojom medzi nimi sa Sofian s Jurajom rozhodli bývať vo Viedni. Na jednom z miestnych internátov. „Keby sme dochádzali, denne by sme prišli cestovaním o dve až tri hodiny času, ktoré môžem využiť na cvičenie alebo spoznávanie mesta,“ vysvetľuje Juraj.
Cestovný ruch je vďačný partner mladých ľudí so záujmom o pracovné skúsenosti a zárobky. Či ide o obsluhu letných terás, recepcie hotelov alebo sprievodcov v cestovných kanceláriách, bez študentov by to mali podnikatelia v tejto brandži oveľa komplikovanejšie. Kým firmy oceňujú relatívne lacnú a vzdelanú pracovnú silu, mladých ľudí láka flexibilná práca, na ktorú nie je potrebná veľká kvalifikácia.
Svoje zohráva aj atraktívne prostredie. Najmä do cestovných kancelárií láka študentov predstava cestovania po exotických destináciách. Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko však upozorňuje, že začínajúci pracovníci musia počítať s tým, že ich náplňou bude predovšetkým predaj zájazdov z katalógov v kancelárii.
Radoví pracovníci sa dostanú do turistických destinácií len výnimočne. Napríklad vtedy, keď veľký touroperátor robí hromadnú poznávaciu cestu pre predajcov a sprostredkovateľov svojich zájazdov.
„Vezme plné lietadlo ľudí a v priebehu štyroch-piatich dní ich prevedie cez hotely, ktoré ponúka, aby ich vedeli po návrate verne a presne opísať,“ hovorí S. Macko. Ide o náročné cesty, ktoré si netreba idealizovať. Predajcovia za krátky čas absolvujú desiatky hotelov a namiesto kúpania sa v mori trávia hodiny presunmi v autobusoch.
Kto chce stráviť leto pri mori, môže zvážiť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?