Keď na druhý deň ráno hľadal vhodnú aplikáciu pre mobilné fakturovanie, s prekvapením zistil, že v tunajších končinách sa tejto oblasti nikto nevenuje.Objavil dieru na trhu, ktorú začal veľmi pomaly a s klasickými komplikáciami start-upov zapĺňať. Odvtedy sa z miniFaktúry stala rozbehnutá služba pre tri mobilné platformy, s možnosťou zálohovania v cloude, prvým investorom a troma krajinami pôsobenia.

Z krčmy...

Nápad z krčmy sa začal rozvíjať pred dvoma rokmi. E. Hudák nemal žiadne skúsenosti s mobilnými aplikáciami, zameriaval sa výhradne na web. No vzal to aj s kolegom ako výzvu – a samoštúdiom sa im podarilo do štyroch mesiacov pripraviť prvú verziu aplikácie iFaktúra, neskôr premenovanej na miniFaktúra.

Pod samoštúdiom sa, samozrejme, nerozumie navštevovanie nejakého odboru na technickej fakulte, ale Google, rozhovory so známymi a diskusie na internetových fórach. Hoci na úplne zelenej lúke nezačínali: v informatike sa pohybovali už dlhšie.

Bez veľkých očakávaní nahodili miniFaktúru na App Store a čakali, čo sa stane. Bez marketingových aktivít, reklamy. Po týždni sa ich výtvor dostal do top desiatky najsťahovanejších aplikácií pre iPhone na Slovensku. Na istý čas sa miniFaktúra sťahovala viac ako kultovka Angry Birds.

Prvotný úspech zafungoval ako morálne nakopnutie. Cennú spätnú väzbu získali aj z komentárov v App Store. „Človeka vie naozaj potešiť, keď zistí, že hľadal riešenie vlastného problému a výsledok je nápomocný aj iným ľudom,“ spomína E. Hudák. Práve na základe pripomienok z App Storu do miniFaktúry pribudli nové funkcie.

Samotní tvorcovia ostali pri zemi. Rozmýšľali, ako je možné, že v čase miliónov dostupných aplikácií našli takú, ktorá by ešte mohla zaujať. Túto anomáliu sa preto rozhodli potvrdiť – alebo vyvrátiť – v Česku. Vytvorili českú verziu miniFaktúry s menšími úpravami a čakali na reakciu českých používateľov. Výsledok? Aj u západných susedov sa miniFaktúre podarilo dostať sa do top desiatky najsťahovanejších aplikácií.

Ako sa zo svojpomoci stal biznis

... do Silicon Valley

Česká skúsenosť bol poslednou kvapkou. Teda v tom zmysle, že E. Hudák a spol. nechali predošlú prácu, aby sa na mobilné faktúry zamerali naplno. Portfólio potom doplnili ešte o nemeckú verziu miniFaktúry, čím vstúpili na oveľa väčší trh než ten slovenský a český dohromady. V tom čase sa k start-upu pridali ďalší dvaja ľudia, ktorí už začali pracovať na androidovej verzii aplikácie.

Ďalším míľnikom bola tak trochu náhodná návšteva Silicon Valley. Na poslednú chvíľu sa prihlásili do rozvojového programu pre start-upy, ktorú organizuje spoločnosť Neulogy Ivana Štefunka (TREND 45/2013). Zaujali a získali možnosť ísť do start-upovej liahne v Kalifornii.

Keďže cestovné hradené nebolo a začínajúci start-up musel šetriť, let za veľkú mláku s piatimi prestupmi trval 39 hodín. Šťastie mali minifakturisti v tom, že sa o nich po prílete postarala tamojšia slovenská komunita. Prvé dni prespali v česko-slovenskom hackerhouse.

Po stretnutiach s mentormi, investormi, a najmä ďalšími, aj konkurenčnými start-upmi prišli na to, že sa nebudú zameriavať na americký trh ako ostatní. „Musel som ísť do Ameriky, aby som zistil, že najlepšie bude popasovať sa s európskym trhom,“ hovorí E. Hudák. Starý kontinent je síce o menší trh a je s ním viac práce, lebo v každej krajine pre fakturovanie platí odlišná legislatíva, no zároveň na ňom vládne menšia konkurencia.

Po návrate zo Štátov nastal čas na hľadanie investora. S kontaktmi im opäť pomohla Neulogy. Nakoniec si padli do oka so softvérovou firmou Jump soft. Vybrali si ich preto, lebo nehľadali len investora, ale aj mentora. Ak sa investor technologického start-upu pohybuje v technologickom svete, je to podľa E. Hudáka ideálna kombinácia.

A to aj pre Jump Soft: „Investovať do miniFaktúry sa nám zdalo od začiatku úplne prirodzené,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ firmy Jakub Klimeš. Hovorí, že tento produkt im vhodne dopĺňa portfólio. Prínos Jump Softu ako investora vidí najmä v odbornej pomoci pri akcelerácii produktu na trhu a finančnej podpore.

S investorom sa dostavila aj úľava, spomína E. Hudák. Skončilo sa viac ako ročné obdobie neistoty a komplikácií. Bez peňazí jednoducho žiaden start-up dlho neprežije. Aj keď pribudla nová zodpovednosť, pretože do projektu pribudol nový partner.

Z funkčného hľadiska sa miniFaktúra rozrástla o zálohovanie na cloude. Najsilnejšou vzpruhou vždy bol a aj stále je pozitívny komentár alebo e-mail od zákazníka. „Takýto mikroúspech nám pomáhal prejsť horšími obdobiami,“ hovorí E. Hudák.

Freemium

Úspech miniFaktúry tkvie najmä v jej flexibilite. Faktúra sa dá vytvoriť na smartfóne, tablete aj v počítači. Jej najväčšou výhodou v porovnaní s konkurenciou je, že funguje aj bez pripojenia na internet.

Verzia 1.0 bola len jednoduchý nástroj na vypísanie formulára v mobile alebo na tablete a jeho odoslanie vo forme pdf súboru. Neskôr pribúdali nové funkcie: šablóny či bezdrôtové tlačenie cez AirPrint. Samozrejme, zaslať vytvorenú faktúru možno až po pripojení na internet.

Ďalšou silnou stránkou miniFaktúry podľa jej autorov je, že ju možno prepojiť s účtovným systémom firmy. Účtovník nemusí nič ručne prepisovať, všetko sa v systéme po vystavení faktúry zaznamená automaticky. Pripravuje sa projekt, v rámci ktorého by účtovníkom, využívajúcim jeho službu, vedel dohadzovať nových klientov, ktorí síce miniFaktúru používajú, no účtovníka nemajú.

Zmenil sa aj koncept monetizácie. V začiatkoch sa za aplikáciu platilo jednorazovo. Potom sa prešlo na model freemium. Aplikácia je bezplatná, po registrácii môže každý používateľ vystaviť päť faktúr zadarmo. A potom sa rozhodnúť pre jeden zo štyroch balíkov s rôznou cenou a počtom vystaviteľných faktúr.

MiniFaktúrový start-up v súčasnosti tvorí desať ľudí, z nich siedmi pracujú priamo na vývoji aplikácie. Tá beží v prostredí iOS (iPhone/iPad), Android aj cez web. Doteraz si ju stiahlo viac ako 20-tisíc záujemcov, čo na platenú (neskôr freemiovú) appku nie je zlý výsledok. Dlhodobou víziou slovenského start-upu je sprístupniť mobilné fakturovanie podnikateľom vo väčšine európskych krajín.