Hodina informatiky na Základnej škole Ľ. Štúra v Modre je v plnom prúde a hoci žiaci aj učiteľka robia to isté, zrejme by to nazvali inak – deti, že sa hrajú, učiteľka, že učí informatiku. Softvér, v ktorom deti ovládajú korytnačku, sa volá Živá mapa a formou hry vedie žiakov k tomu, aby rozlišovali rôzne príkazy, vedeli cestu k cieľu rozmeniť na jednoduché kroky či uvažovali nad ideálnym poradím pokynov pre robota, pardón, korytnačku.

„Na väčšine škôl sa informatika učí inak. Učiteľ sa snaží žiakov naučiť obsluhovať počítač a programy ako Word a PowerPoint,“ hovorí učiteľka informatiky a súčasne riaditeľka modranskej školy Zlatica Lišková. Podľa nej je to prežitok. Krajiny, ktoré pozerajú dopredu, sa snažia v deťoch už od materskej školy rozvíjať výpočtové, informatické a algoritmické myslenie a schopnosť programovať. Platí to pre Estónsko, Spojené kráľovstvo, či najnovšie pre Česko.

Už menia obsah

Estónsko je známe tým, že budúcnosť postavilo na rozvoji digitálnych zručností. Dalo svetu digitálne občianstvo, online podanie daňového priznania trvá tri minúty a ekonomika rastie vďaka start-upom ako Bolt.

Vzdelávanie v Estónsku tomu zodpovedá. Vláda sa po zabezpečení širokopásmového internetu do všetkých škôl ešte v minulom storočí sústredila na obsah vzdelávania. Počítačové programovanie sa stalo súčasťou osnov od materských škôlok po celoživotné vzdelávanie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa