Na prácu, pri ktorej sa cíti ako väzeň či vták v klietke, sa vo videoreportáži ponosoval rumunský vodič, zamestnanec slovenského cestného dopravcu Bring Trucking zo skupiny Nórskej pošty.

Správu prebrali ďalšie médiá a bleskovo sa rozšírila. Otrocké podmienky a práca za almužnu. Aj takto novinári vykresľovali život šoférov slovenského Bringu. Firma zo Žiaru nad Hronom tvrdí, že vodičov príbeh je pritiahnutý za vlasy a nehovorí zďaleka celú pravdu o pracovných podmienkach jej šoférov.

Koľko zarobí kamionista

Bring Trucking je spoločnosť s vyše desaťročnou históriou. Nie je to schránková firma, ako o nej reportovali niektoré slovenské médiá. Má približne päťsto zamestnancov, z toho zhruba 440 vodičov a vyše tri stovky ťahačov. Primárne prepravuje náklad medzi Škandináviou a krajinami západnej Európy.

Rumun v reportáži BBC tvrdil, že berie plat menší ako päťsto eur mesačne. Podľa šéfa Bring Truckingu Martina Ľuptáka za mesiac, ktorý odpracuje celý, jeho príjem vrátane cestovných náhrad je viac ako dvetisíc eur. Rozdiel je v tom, že vodič sa zrejme zmieňoval len o základnej mzde, aj to nižšej, než akú v súčasnosti dostáva.

Riaditeľ Bring Truckingu ozrejmuje, že celkový príjem kamionistu pozostáva z viacerých zložiek. K základu, ktorý u nich býva zhruba od šesťsto do tisíc eur, sa pripočíta nezanedbateľná suma cestovných náhrad vyplácaných zo zákona a desiatky či stovky eur osobného ohodnotenia. Keď si šofér odkrúti celý mesiac, zarobí si dohromady od dvoch do tritisíc eur. Platové podmienky v Bringu podľa M. Ľuptáka patria k jedným z najlepších v brandži na Slovensku a pomaly sa blížia k nemeckej úrovni.

Šofér z Rumunska si ťažkal tiež na to, že musí prespávať v kabíne kamióna a bežne si varí a stravuje sa na okraji cesty. Bring Trucking pre svojich vodičov postavil akési sociálne huby, pobočky vo viacerých západoeurópskych a severských mestách, kde sa jeho zelené ťahače najčastejšie križujú. V zariadeniach si môžu oprať, navariť, oddýchnuť, ožehliť, zahrať si stolný tenis, pozrieť si televíziu, prespať. Majú k dispozícii internet a, samozrejme, sociálne zariadenia so sprchami.

„Som smutný, že to náš vodič tak povedal, keď vie, kde môže prenocovať, stravovať sa a čerpať iné sociálne výhody,“ hovorí M. Ľupták. Spomína, že keď zabezpečili postele v Hamburgu, šoféri tam ani nechceli ísť spať. „Vodič kamióna potrebuje sprchu, sociálne zariadenia, kuchynku, telku, internet, ale pôjde spať do kamióna. Postele v kamiónoch sú dnes lepšie ako v niektorých hoteloch,“ tvrdí šéf Bringu.

Audit a kontrola

Vodičova výpoveď spôsobila frmol

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa