Tento trend potvrdzuje aj štát, ktorý v oblasti rodinných firiem začína podnikať prvé seriózne kroky. Odštartoval napríklad s podporou konzultačných služieb, ktoré majú pomôcť pri medzigeneračnom presune. Ako môžu v tejto oblasti pomôcť samotní zakladatelia a čo oceňujú potomkovia, ktorí už slovenské firmy od nich prevzali, rozoberala konferencia TREND o rodinnom podnikaní z konca minulého roka.

Nielen dosadiť, ale aj presvedčiť

Pre úspešné nástupníctvo v rodinnej firme je kľúčové previesť na deti nielen manažérske schopnosti a biznisové know-how, ale aj to, aby sa s ich nástupom preniesol do vedenia aj rešpekt. Partner konzultačnej spoločnosti Amrop Slovakia Mário Fondati upozorňuje, že najhoršie je posadiť potomka do firmy a spraviť z neho šéfa bez ohľadu na to, či na to má alebo nie.

Lepšou cestou je pripraviť dieťaťu cestu do čela firmy postupne. Uviesť ho najskôr do menšieho tímu, postupne právomoci rozširovať, čím sa vlastne otestuje, či dieťa na vedenie podniku vôbec má.

Takto sa napríklad do vedenia firmy „prepracovala“ Veronika Konštiaková, konateľka firmy Kon-Rad a dcéra zakladateľa. „Odmalička som sa pohybovala vo firme, a keďže u nás je veľmi nízka fluktuácia zamestnancov, veľa z nich má poznalo ako malú Veroniku. Keď som tam začala pracovať, zistili, že nie som len dcéra. Prekvapila som ich, že sa vo veciach vyznám, a ten rešpekt som si postupne získala.“

Manažér pre predajne 101 drogérie Matej Krajčík, ktorý je zároveň v tejto firme zástupcom druhej generácie, dodáva, že dôležité je

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa