Tyč, ktorej sa hovorilo skytalé, neslúžila na obranu pred nepriateľom, ktorý sa snažil správu ukradnúť, ale na zašifrovanie správy odosielateľom. Na skytalé sa namotal tenký prúžok kože a naň sa pozdĺžne napísala správa. Následne sa koža zavinula a vznikol z toho nezrozumiteľný zhluk písmen. Adresát vedel správu prečítať až po namotaní na vlastnú skytalé, ktorá mala identický priemer. Odosielateľ a príjemca sa tak museli poznať.
Aj po 2 500 rokoch ľudstvo stále rieši relatívne pravidelné úniky strategických e-mailových správ a utajených dokumentov. Nie je preto prekvapivé, že Európsky parlament chce šifrovaním, teraz už vo verzii z 21. storočia, chrániť osobné údaje svojich občanov.
Nejde o bambusové ponožky
Osobný údaj je komodita, ktorá má svoju finančnú hodnotu. Tento fakt si uvedomuje len veľmi málo ľudí. Horšie je, že aj veľmi málo firiem. Osobný údaj pritom nie je len niečo sofistikované v podobe rodného čísla alebo odtlačku prsta. Je ním aj obyčajné meno, priezvisko, e-mailová adresa alebo telefónne číslo.
Firmy tieto údaje bežne zhromažďujú, ak majú napríklad
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?