Ako fanúšik výberovej kávy a organizátor akcií spojených s týmto nápojom sa pred troma rokmi rozhodol založiť vlastný magazín Standart. Ten sa v súčasnosti predáva v takmer sedemdesiatich krajinách, okrem medzinárodnej anglickej verzie má aj česko-slovenskú, japonskú a ruskú a vlani dokonca získal v konkurencii časopisov z USA, Spojeného kráľovstva a Nórska ocenenie Sprudge Awards ako najlepší magazín o káve.
Nebáť sa náročných tém
„Časopisy o káve, ktoré som dovtedy poznal, boli nudné. Venovali sa povrchným témam, boli na lacnom papieri a všade z nich trčala reklama,“ spomína 24-ročný rodák z Nitry. Podľa vzoru magazínov ako Monocle sa rozhodol staviť na silné previazanie vizuálnej a obsahovej formy, v rámci ktorej Standart ponúka intelektuálne náročnejšie témy sprevádzané prepracovanou grafikou.
V jednom článku sa napríklad venuje rozdielnemu postaveniu žien v biznise s výberovou kávou, na inom mieste ponúka zdravotné tipy pre baristov a čašníkov v kaviarňach alebo rozoberá, aké fyziologické aspekty na človeka pôsobia, keď zacíti vôňu kávy. Nevyhýba sa ani environmentálnym a sociálnym témam spojeným s pestovaním kávy v chudobnejších krajinách.
Robiť veci inak
Samotný vznik aj fungovanie magazínu je od začiatku postavené na premise robiť veci inak. Tým, že M. Molčan nemal ani vydavateľské, ani kaviarenské skúsenosti, bol tento prístup aj nevyhnutnosťou, no zároveň umožnil projektu vydať sa po cestách, ktoré by ľuďom z týchto biznisov ani nenapadli. „Hlavne na začiatku by ma naučené mantinely čo a ako treba robiť určite odradili. Rozhodol som sa však na akékoľvek poučky vykašľať a robiť si veci podľa seba,“ hovorí.
Prvé číslo vydal v podstate na kolene. Tlač zaplatil z vlastných úspor, s fotografiami a textami mu pomohli kamaráti a známi, o grafiku sa postarala jeho priateľka. Aj keď bol Standart od začiatku zacielený na medzinárodné publikum, ako prvá vyšla jeho česko-slovenská verzia. Cieľom totiž bolo otestovať reakciu trhu. Prvých tisíc kusov sa vypredalo za desať dní, následne vytlačili pol druha tisíca a tie sa opäť rozchytali. Bolo jasné, že v projekte má zmysel pokračovať, a o dva mesiace vyšla anglická verzia.
Silným momentom však bola spolupráca s legendárnym americkým výrobcom kávovarov Chemex. Rodinná firma je na trhu už viac ako sedemdesiat rokov a jej meno sa stalo synonymom pre konkrétny spôsob prípravy kávy. „ Cez kamaráta som sa spojil s ich šéfom, s ktorým sme sa bavili o mojej vízii časopisu. Povedal mi, že za devätnásť rokov nikde neinzerovali, no v prípade Standartu súhlasil,“ opisuje rozhovor M. Molčan. Ako dodáva, dôležité to bolo najmä z psychologického hľadiska, keďže dôvera zo strany takej ikonickej firmy znamenala, že celý nápad s magazínom má zmysel a potenciál osloviť viac ľudí v kávovej komunite.
Ukažka strán časopisu Standart Zdroj: Standart
Tri piliere predaja
Biznisový model
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?