Nezmenilo sa nič a zároveň sa zmenilo všetko. Mnohé rokmi overené marketingové postupy zostávajú, len sa presunuli do online priestoru.

Niektoré tradičné kontaktné podujatia to mali ozaj ťažké, kníhkupectvá boli po väčšinu roka zatvorené, takže tradičné autogramiády s obľúbeným spisovateľom či spisovateľkou, kde sa stojí v dlhom rade na vytúžený podpis, museli milovníci kníh oželieť rovnako ako výstavy či knižné veľtrhy.

Zato vznikli nové kreatívne riešenia, ktoré čitateľov príjemne prekvapili i potešili. Marketéri objavili veľa ciest a cestičiek, po ktorých už budú, pandémia-nepandémia, kráčať ďalej. 

Informácie sú rovnaké, cesty iné

„Počas prvej vlny koronakrízy ľudí veľmi bavili online čítania známych hercov a herečiek z kníh aj obrázky, ktoré ilustrátori poskytli na stiahnutie pre deti na vyfarbovanie či iné tvorivé činnosti, “ hovorí pre TREND  marketingová a komunikačná manažérka vydavateľstva Slovart Alexandra Petrášová, podľa ktorej zostal ich prístup k zákazníkom od začiatku pandémie do dnešných dní  principiálne rovnaký – poskytnúť čitateľom a čitateľkám čo najviac informácií, ktoré im pomôžu vybrať najvhodnejšiu knihu pre seba alebo svoje deti.

„Všetky osvedčené prístupy sa našťastie dali preniesť do online priestoru, tvorcovia nám vychádzali v ústrety a boli ochotní robiť prezentácie kníh alebo čítanie pre deti cez Facebook, Instagram či iné platformy,“ objasňuje a dodáva, že čitatelia oceňujú, keď sú online besedy interaktívne a môžu do nich vstupovať s otázkami a zároveň im záznamy online diskusií, ktoré nájdu v archíve, dávajú možnosť pozrieť si rozhovory so spisovateľmi a spisovateľkami v čase, ktorý im vyhovuje. 

„Nemyslím si, že pre pandémiu bolo nutné meniť celkový prístup k našim čitateľom. No zmenila sa cesta, ktorou sa im prihovárame,“ zamýšľa sa manažérka komunikácie vydavateľstva Tatran Lucia Mládeková. Vraví, že ihneď po zatvorení kníhkupectiev stratili možnosť prezentovať tituly prostredníctvom sčítaných a skúsených kníhkupcov.

„Aj platené vystavenia kníh v kamenných obchodoch stratili význam. Tieto kanály sme ihneď nahrádzali zvýšenou komunikáciou prostredníctvom našich sociálnych sietí.“ Pri otázke čo najviac na čitateľov počas pandémie zaberá, odpovedá odborníčka, že rezonuje hodnota včasnej informácie. „Čitatelia akéhokoľvek žánru radi vedia, či a kedy vyjde preklad ich očakávaných titulov. Tieto informácie ocenia čo najskôr. Mnohí z nich čítajú v cudzích jazykoch a chcú vedieť, či má význam čakať na slovenský preklad.“

„Čitatelia oceňujú, keď sú online besedy interaktívne a môžu do nich vstupovať s otázkami,“ hovorí A. Petrášová. archív A. Petrášovej

Ani vydavateľstvo Absynt prístup k fanúšikom nemenilo, od začiatku k nim pristupuje partnersky a komunikuje otvorene. „Vďaka pestrosti našich príbehov a reportáží žije okolo našich kníh silná komunita ľudí s vlastným názorom a kritickým myslením,“ hovoria jeho zakladatelia Juraj Koudela a Filip Ostrowski. Aj im sa v časoch pandémie osvedčili aktivity v online priestore.

„Začali sme robiť viac diskusií, ktoré streamujeme na našich sociálnych sieťach.“ A čo rezonuje u ich čitateľov? „Podľa nás rezonuje autentickosť. S čitateľmi  komunikujeme otvorene a máme pocit, že to oceňujú. Toto sa však počas pandémie nemenilo, komunikovali sme takto od začiatku.“

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa