Príjemný pracovník ju – opäť po česky – prevedie prihlasovaním, vypýta si jednorazové heslá, spraví za ňu transakciu a rozlúčia sa. V tom momente už peniaze putujú k podvodníkovi. Účtovníčka naletela phishingu. A nebola sama, postihnuté banky na Slovensku hovoria o stovkách klientov, ktorí zabudli na varovania pri zakladaní účtu: Nikomu neprezrádzajte heslo k internetbankingu ani PIN ku karte. Nekomunikujte cez verejnú WiFi sieť. Banka od vás nikdy nebude pýtať PIN ani heslo.
Banky sa o útoku dozvedeli veľmi rýchlo. Spam totiž išiel na množstvo adries a veľa klientov ihneď došlo na to, že ide o podvod. „Privátni klienti nám to dali vedieť ako prví, vedeli, že takto banka nekomunikuje,“ hovorí šéf oddelenia bezpečnosti v Tatra banke Marek Zeman. Tatra banka bola jednou z postihnutých týmto konkrétnym typom podvodu spolu so slovenskou ČSOB a českými AirBank a Českou sporiteľnou. „Na call centre banky sme zažívali rekordy, museli sme ho posilniť,“ dodáva M. Zeman. Aj tí, ktorí priamo neklikli na link podvodníka, totiž chceli vedieť, čo majú spraviť, aby im internetbanking naďalej fungoval. Dôvera v podvodný mail je však chybou klienta, nie banky. „V niektorých prípadoch sme vedeli transakciu zastaviť, keď nám klient zavolal hneď, ako naletel. Vždy však odporúčame, aby podali trestné oznámenie,“ dodáva šéf compliance v banke Ján Vittek. Pomohla aj dobrá spolupráca s poskytovateľmi internetu, ktorí vedeli rýchlo vypnúť podvodné stránky. Tie sa, samozrejme, aj tak o chvíľu vynorili niekde inde, no výhodou bolo, že linky v e-mailoch aspoň na čas nefungovali.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?