V článku sa dočítate:

  • Hlavné dôvody, pre ktoré samosprávy nakupujú smetiarske autá drahšie ako súkromné firmy
  • Prečo dodávatelia súťažia o eurofondové projekty radšej cez sprostredkovateľov
  • Ako protischránkový zákon komplikuje účasť v tendroch serióznym firmám 

Problém je, že samosprávy nakupujú draho, čo môže byť spôsobené aj tým, že vo verejných súťažiach neexistuje prakticky žiadna súťaž. A teda chýba tlak na cenu. Mesto Poltár prekonalo všetky ostatné. Jedno smetiarske auto kúpilo za 203-tisíc eur bez DPH. Súkromné odpadové firmy nakupujú porovnateľné autá za menej. Napríklad Marius Pedersen po 160- až 170-tisíc eur, potvrdil technický riaditeľ firmy Slavomír Faško.

Aj ďalšie malé mestá smetiarske autá preplácajú. Napríklad Malacky, Snina, Handlová za autá s rotopressmi zaplatili zhruba 190-tisíc eur. Dodávateľom je firma Komunálna technika. Keď sa to zráta, verejný sektor takto vyhadzuje státisíce eur. Pomenovať príčiny a hľadať riešenia pritom nie je až také ťažké.

Prečo mestá nakupujú drahšie

Najsilnejším predajcom rotopressov na Slovensku je lučenecká firma Redox. Firma má podľa majiteľa Romana Malčeka dominantný podiel na trhu zberových vozidiel. R. Malček TRENDU potvrdil, že mestám predávajú vozidlá drahšie ako súkromným zberovým spoločnostiam. Zdôvodnil to tým, že odpadové firmy kupujú viac kusov.

„Bežne objednávajú päť až desať kusov, čo generuje nižšiu cenu,“ zdôvodnil majiteľ Redoxu. Druhým dôvodom podľa neho je to, že súkromné firmy, na rozdiel od miest, platia načas. „Samospráva nakupuje prevažne z dotačných programov, ktoré sú rizikové z pohľadu dĺžky času financovania,“ povedal R. Malček. Takmer nikdy podľa neho nie je dodržaná 60-dňová splatnosť faktúr. Stalo sa, že nedostali zaplatené aj 12 mesiacov, prípadne vôbec.

Až o 1/5 bývajú drahšie vozidlá, ktoré nakupujú samosprávy, v porovnaní s najlepšími súkromnými firmami

Mestá platia zrejme aj za to, že zo súťaží vytláčajú konkurenciu. Súťažné podmienky sú napísané tak, že ich vie plniť len technológia rotopress. Tú vyrába okrem Faunu ešte rakúsky producent MUT – v licencii od Faunu.

Rotopressy dnes okrem Redoxu dodáva nitrianska firma Komunálna technika a česká spoločnosť Bluetech. Teoreticky by títo traja mohli medzi sebou súťažiť. Skôr sa však zdá, že ťahajú za jeden povraz. R. Malček zastupuje podľa svojej vizitky nielen Redox, ale aj Bluetech. A Komunálna technika zase časť zákaziek, ktoré vyhrá, posúva na Redox.

Prečo? Konateľ firmy Zoltán Ulrich hovorí, že ich prioritou je dodávať najmä vlastnú značku – MUT. Lenže proces verejného obstarávania až po odovzdanie auta je časovo náročný, vysvetlil Z. Ulrich, preto sa rozhodli posunúť zákazku na Redox. „Nemohli sme riskovať pokazenie si dobrého mena našej spoločnosti, negatívne referencie v elektronickom kontraktačnom systéme a ich ekonomický vplyv na našu spoločnosť,“ vysvetlil konateľ.

Spraviť súťaž súťažou

V súťažiach boli aj iné firmy. Ale bolo ich málo a nič nevyhrali, takže je možné, že takúto ambíciu ani nemali. Preto sa treba zamyslieť nad tým, ako v tejto sfére vytvoriť naozajstnú hospodársku súťaž.

Podľa advokáta Tomáša Urbana z právnickej firmy Dvořák, Hager & Partners by mal verejný obstarávateľ nastaviť podmienky tak, aby nevylúčil príliš veľké množstvo potenciálnych dodávateľov. „Napríklad tak, že bude požadovať splnenie tých výkonnostných alebo funkčných požiadaviek, ktoré sú pri zabezpečení odvozu odpadu pre danú obec či mesto dôležité,“ hovorí T. Urban. Ako príklad uvádza minimálny objem odvezeného odpadu či prevádzkové náklady.

Obce chcú mať auto s lacnou prevádzkou. Spravidla však idú ľahšou cestou: vyberú si spoľahlivého výrobcu a podmienky súťaže nastavia v jeho prospech. Nevýhodou je, že sa tak pripravujú o plusy hospodárskej súťaže, ktorá prináša lepší pomer cena/kvalita.

„Základné princípy verejného obstarávania sú hospodárnosť a efektívnosť. Tie sa majú dosiahnuť, okrem iného, prostredníctvom podpory hospodárskej súťaže medzi dodávateľmi a zákazom ich diskriminácie. A to vrátane zákazu skrytej diskriminácie,“ uviedol T. Urban.

Racionálny model súkromníkov

Riešením je prebrať model, ktorý využívajú privátne firmy. Prevádzkové náklady sa stávajú súčasťou tendrových podmienok. „Marius Pedersen obstaráva techniku spolu so

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa