Kradnú sa drahšie autá
V absolútnych číslach krádeží vedie Škoda (947), rovnako ako kraľuje v predajných číslach nových vozidiel (16 570). Nasleduje Volkswagen s pomerom 265 k 7 616. Relatívne riziko ukradnutia auta značky Škoda je však podstatne nižšie ako pri iných značkách a v roku 2015 ďalej klesalo. Výnimkou je len model Superb.
To sa stáva typické pre celý trh s kradnutými autami – rastú počty ukradnutých prémiových značiek BMW, Audi, Mercedes, Land Rover a stúpajú počty ukradnutých väčších a lepšie vybavených modelov – napríklad v rámci VW rastie záujem o Passaty.
Pre poisťovne sa najrizikovejším stal Range Rover s motorizáciou 3.0 TD. V prepočte na 100 poistených vozidiel je šesť ukradnutých, čo stonásobne prekračuje štatistický priemer. Vyplatená poistná suma pri tomto modeli presahuje 60-tisíc eur.
Prvú desiatku relatívne najkradnutejších modelov dopĺňajú BMW X6 XDrive 40d, Lexus RX 350, Toyota Land Cruiser 3.0D, Audi S5 4.2 FSI, BMW X5/X6 3.0 SD, Audi RS5 4.2, Audi S4 Avant 3.0, VW T4 Caravelle Multivan 2.5 TDI a BMW 535d. Na Slovensku sa zatiaľ neukradol žiaden elektromobil. V roku 2015 sa tu však predalo len 52 kusov čistých elektromobilov.
Krádeže motorových vozidiel v SR | ||
(ks) | ||
2015 | 2014 | |
BA | 517 | 840 |
TT | 289 | 332 |
TN | 190 | 214 |
NR | 290 | 337 |
ZA | 214 | 235 |
BB | 124 | 151 |
PO | 84 | 81 |
KE | 123 | 107 |
SR | 1 931 | 2 297 |
PRAMEŇ: Ministerstvo vnútra SR |
Pohodlne pre majiteľa – ľahko pre zlodeja
TREND ako prvý na Slovensku informoval o prekonaní Keyless-go zámkového systému (bezkľúčový prístup a štartovanie) na jar roku 2012. Rok pred tým sa o novom postupe (Relay-Station-Attack) písalo v prestížnom MIT technology review.
Mladý vedec zo švajčiarskej univerzity opísal, ako jednoduchým postupom imitovať blízku prítomnosť originálneho kľúča, ktorý bezkontaktne komunikuje s riadiacou jednotkou vo vozidle. Metóda je geniálne jednoduchá, nemusia sa pri nej prelamovať komunikačné šifry, nemusia sa ukladať a analyzovať vysielacie sekvencie. Postačuje predĺžiť dosah originálneho kľúča. Auto si potom „myslí“, že majiteľ s kľúčom je úplne blízko, dvere sa odomykajú, motor štartuje.
Nebezpečné sú najmä situácie, keď je majiteľ s kľúčom od svojho vozidla vzdialený vzdušnou čiarou menej ako 500 m
Aj keď rôzni výrobcovia používajú odlišné frekvencie a diferencované komunikačné skripty, systémy sú prekonávané cez spoločné princípy, ktoré využívajú všetci výrobcovia. V Nemecku sa zdvihla vlna kritiky, že automobilky už roky nespravili vôbec nič. Iba poradili majiteľom vozidiel, aby si systém v servise deaktivovali, čo však prináša otázku, načo si tento systém kúpili či zaň priplatili. A tiež vymysleli nový, odlišný obchodný názov, aby sa ich deravý systém hneď nespájal s menom Keyless-go.
Otváranie dverí bez hľadania kľúča v kabelke je pohodlné, ale pre zlodejov otvorilo možnosť kradnúť takpovediac v bielych rukavičkách.
Ticho pred búrkou
Univerzálne profi zariadenia použiteľné pre ktorúkoľvek značku sú zatiaľ ťažšie dostupné. V nenápadnom a odolnom vyhotovení, v akom si ich objednali niektoré spravodajské služby, stoja viac ako 20-tisíc eur. Jednoduchšie prístroje, naladené na frekvenciu značiek jedného koncernu, sa dajú zaobstarať do 500 eur. Zručný elektrotechnik si zariadenie poskladá s nákladmi do 100 eur. Niektoré prvky zariadenia sa predávajú voľne na e-bayi s mierne zamaskovaným opisom svojej funkcie.
Nebezpečné sú najmä situácie, keď je majiteľ s kľúčom od svojho vozidla vzdialený vzdušnou čiarou menej ako 500 m. Aj keď je rýchly prenos dát možný aj na väčšiu vzdialenosť, zatiaľ všetky krádeže, ktoré sa preukázali ako vykonané metódou Keyless-go, boli v hraniciach tejto vzdialenosti.
Jeden zo zlodejov musí byť vo vzdialenosti do troch metrov od kľúča, postačuje, ak sedí pri vedľajšom stole v reštaurácii alebo sa pohybuje súbežne s majiteľom po obchodnom dome. Ak majiteľ vozidla nie je paranoik, nič si nevšimne.
Z 36 testovaných vozidiel sa 34 podarilo otvoriť a naštartovať do 10 až 30 sekúnd, dve vozidlá sa dali len otvoriť, štart sa nepodaril.
Nebezpečné je, že niektoré vozidlá kontrolujú prítomnosť kľúča pri štartovaní len jednorazovo a až do ďalšieho štartu kľúč nepotrebujú alebo signalizujú jeho neprítomnosť, ale motor nevypnú. Zlodejom teda väčšinou postačuje získať dve dátové reakcie kľúča a sú preč.
Pátranie po 80 luxusných vozidlách, ktoré v priebehu pár dni zmizli v okolí nemeckého mesta Offenbach, ukázalo, že rizikové nie sú len verejné priestory. Ak máte kľúč doma v oblečení alebo na stolíku a je vzdialený menej ako tri metre od obvodovej steny, je možné vozidlo so systémom Keyless-go pohodlne otvoriť a naštartovať.
Ako sa chrániť
Všetky zatiaľ dostupné postupy ochrany pred zneužitím Keyless-go systému majú spoločnú chybu – menšiu alebo väčšiu stratu pohodlia. A práve pohodlie je cieľom tohto systému.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?