Poďme sa baviť o spojení slovenského a českého železničného carga. Navrhol nedávno premiér Robert Fico svojmu náprotivku spoza rieky Moravy Petrovi Nečasovi.

„Takýto podnik má podstatne lepšie šance na prežitie. Naštartujme procesy a uvidíme, kam sa dostaneme,“ vyhlásil predseda slovenskej vlády počas návštevy v Prahe. Zdá sa, že pokiaľ ide o dôležité štátne záujmy, súťaž nie je to, po čom by R. Fico prahol. Za zatvorenými dverami a bez verejného výberového konania rozhodol jeho prvý kabinet o partnerovi pre výstavbu jadrového zdroja. Stal sa ním český koncern ČEZ. Počas Ficovej vlády sa však aj tendrovalo. V súťaži na elektronické mýto uspelo najdrahšie riešenie. Sťažnosti voči tendru skončili na stole Bruselu s hrozbou sankcií pre Slovensko.

České bratstvo

Cargo potrebuje životaschopnejšiu alternatívu než fungovanie pod štátnou taktovkou. Partnera, ktorý zabezpečí tovarové toky aj nutné investície do prestarnutého vozňového parku. „Mal by sa nechať priestor na zváženie viacerých variantov,“ myslí si riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Či už by vláda predala časť akcií ŽS Cargo, alebo vložila majetok do spoločného podniku, štát by si podľa Ľ. Palčáka mal ponechať vplyv na rozhodovanie. To môže zostať len zbožným prianím, keďže akýkoľvek strategický partner bude silnejším hráčom než slovenský prepravca.

Podľa Pavla Kárásza z Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied by spojenie s českým národným dopravcom prospelo konkurencieschopnosti a zvýšilo cenu Carga. „Myslím si, že je to najrozumnejšie riešenie. Zdá sa najvýhodnejšie z hľadiska využitia potenciálu,“ hovorí. Obaja prepravcovia sú pod kontrolou štátu. Podľa P. Kárásza by však prípadný spoločný podnik mali viesť manažéri, ktorých by najali vlády cez medzinárodné tendre.

Dcéra Českých dráh ČD Cargo by sa rada stala súčasťou masívnejšieho celku. Je presvedčená, že pokiaľ sa chce v budúcnosti presadiť na európskom trhu, musí nadviazať úzku spoluprácu so susedmi. „Je nutné vybudovať silného nadnárodného dopravcu, ktorý by bol schopný dosiahnuť aj na zákazky dohadované priamo v prístavoch a následne ich odviezť čo najďalej,“ napísal TRENDU hovorca ČD Cargo Jakub Ptačinský. Spoločný podnik so Slovákmi by mal podľa neho väčšiu šancu dostať sa k tranzitným prepravám v smere východ – západ a získať nové toky z Ruska a Ukrajiny, ktoré sa vozia po osi Poľsko – Nemecko.

Ako konečne nezostať na ocot

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa