Hračky s motívmi Elzy a Anny, princezien z príbehu Ľadové kráľovstvo, figúrky a stavebnice súvisiace s filmom Lego Batman alebo pretekárske autíčko Blesk McQueen patria k štandardnej výbave domácností s menšími deťmi. Ratolesti sú atakované masovými hračkami, najmä tohto typu, na každom kroku.

„Často som bojovala s tým, že mám v detskej izbe ,odpadky‘. Produkty, ktoré vydržia jeden, dva dni. Deti v našom okolí boli nimi zaplavené,“ hovorí umelecká výtvarníčka Veronika Fodorová.

Spoločne s manželom Oliverom manažujú a rozvíjajú sieť kamenných predajní Vnímavé hračky, alternatívu ku klasickým obchodom s hračkami. Snažia sa vystaviť stopku konzumu. Neoslovujú deti, ale, netypicky, rodičov. V súčasnosti sa nachádzajú vo fáze hľadania investora, ktorý by im pomohol financovať plánovanú expanziu.

Proti rýchlemu konzumu

Vstúpiť na trh a otvoriť predajňu s netradičným sortimentom hračiek v období rozpuku finančnej krízy v roku 2009, to nevyzerá ako ideálne rozhodnutie. Fodorovci niekedy v tom období navyše zistili, že čakajú tretieho potomka.

„Pomerne bez veľkých ekonomických zisťovaní sme do toho vhupli najmä pre tému. Chceli sme priniesť niečo, čo urobí kontrast,“ hovorí o štarte v hračkárskom retaili Oliver Fodor, pôvodne profesionálny IT konzultant. V začiatkoch im dobre padli pozitívne reakcie rodičov na hračky, ktorými pomáhali zariaďovať vznikajúcu súkromnú materskú školu ich švagrinej. Vybavili ju najmä produktmi dovezenými zo zahraničia, prevažne z Nemecka. „Zistili sme, že tu vôbec nie je pokrytá kategória hračiek, ktoré by deťom niečo prinášali, ale skôr segment určený na rýchly konzum. Čo najviac namotať deti a vytvoriť čo najvyšší obrat,“ približuje O. Fodor.

Vnímavé hračky sa rozhodli ísť inou cestou. Nepredávajú Lego ani Barbie, no majú za ne alternatívne náhrady, napríklad japonskú stavebnicu LaQ či bábiky z nemeckej alebo španielskej produkcie. Navyše aj množstvo kreatívnych a vzdelávacích hračiek či výrobky podporujúce pohybové aktivity. Sortiment stavajú na produktoch od firiem, ktoré si dávajú záležať na ekologickom dosahu ich podnikania.

Od svojho štartu na trhu napríklad spolupracujú so značkou Haba z portfólia nemeckej rodinnej firmy Habermaass, pre ktorú zabezpečujú slovenskú distribúciu. „Snažíme sa hračkami podporovať rozvoj schopností a vlastností dieťaťa. Robíme to tak, aby to bolo jednoznačne viditeľné. Naši dlhoroční dodávatelia hovoria, že sortiment, ktorý sme dali za osem rokov dokopy, je v Európe unikát,“ rozpráva V. Fodorová.

Vnímavé hračky aktívne spolupracujú so šiestimi desiatkami dodávateľov, od ktorých si pravidelne objednávajú tovar. U ďalších zhruba štyridsiatich nakupujú skôr sezónne.

Ako funguje hračkárstvo bez Lega a Barbie

Zdroj: Miroslava Spodniaková

Oslovujú rodičov, nie deti

Pri výbere hračiek sa Fodorovci pozerajú tiež na materiály, z ktorých sú vyrábané. Až zo Spojených štátov napríklad pochádzajú 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa