Slovak Press Photo sa v tomto roku koná piatykrát. Aké to boli roky?
Náročné a krásne. Zoznámila som sa s ľuďmi, ktorí sú tvoriví a prinášajú svedectvo o živote na Slovensku a vo svete. Na druhej strane máme za sebou štyri roky intenzívnej práce – krok za krokom.
Teraz pripravujeme piaty ročník – vyvrcholí na jeseň. Dostali sme sa k bodu, keď už máme nejaké skúsenosti a sme garanciou kvality. Latku posúvame čoraz vyššie. V piatom ročníku bude mnoho noviniek a zmien. Je to neustála práca – jeden ročník sa skončí a začína sa príprava na ďalší. Vypisujeme granty, zháňame peniaze, ktoré nám stále chýbajú. Veríme, že Slovak Press Photo si už buduje tradíciu tak pre fotografov, ako aj pre širokú verejnosť. Myslím si, že je to dôležitý projekt, je to obraz najmä našej krajiny.
Jana Garvoldtová, riaditeľka súťaže Slovak Press Photo Zdroj: Maňo Štrauch
Vy ste predtým boli s fotografiou v laickom, konzumentskom kontakte. Teraz sa pohybujete v prostredí profesionálov. Čomu vás to naučilo? Ako sa pozeráte na fotografiu?
Naučila som sa veľa, najmä mám v sebe viac pokory, naučila som sa, že každý fotograf je osobnosť. Našla som si cestu k viacerým ľuďom a všímam si mnoho vecí, ktoré som predtým neregistrovala, mám ich pred tvárou. Viac o fotografii premýšľam. Súťažiam žurnalistickej fotografie, napríklad aj World Press Photo, vyčítajú, že prinášajú tragédie. Ale to je obraz sveta, aj naša súťaž je obraz diania na Slovensku – hoci my sme, našťastie, mimo vojnových konfliktov. Len dúfam, že ľudia, keď vidia obraz sveta, o ňom aj viac rozmýšľajú. To je azda aj poslanie novinárskej fotografie.
Michal Burza – Majdan, 2014 Zdroj: Michal Burza
Ako sa zvýšila kvalita, keď porovnáte prvý ročník súťaže s fotografiami, ktoré ste ocenili napríklad vlani?
Podľa profesora Jindřicha Štreita sa kvalita prác každým rokom zvyšuje. Považujem ho za duchovného otca našich porôt. Je to nielen úžasný fotograf, ale aj osobnosť, ktorá nás príkladom učí, ako sa dá byť dobrým človekom a výborným fotografom. Hovorí, že fotograf musí fotiť srdcom. Pre mňa je to učiteľ. Zúčastnil sa troch ročníkov a jeho slová sú pre celý štáb veľmi dôležité. Najmä pre nás je dôležité, ak hovorí, že úroveň súťaže aj kvalita prác stúpa. Budeme sa snažiť, aby to bolo rok čo rok lepšie a lepšie.
Kde všade sa už Slovak Press Photo prezentovalo?
Výstavy sme mali vo viacerých európskych krajinách, v Poľsku, Maďarsku, Rakúsku, niektoré fotografie sme vystavovali v Prahe a Moskve. Práce zo Slovak Press Photo sme vystavovali i v New Yorku, záujem majú aj niektoré slovenské zastupiteľské úrady. Snažíme sa dostať Slovak Press Photo do galérií v zahraničí.
Robert Tappert – séria #ID, 2015 Zdroj: Robert Tappert
Je to ešte tajomstvo?
Ale nie. Keď sme boli vlani v USA – pomohlo nám Ministerstvo kultúry SR, ktoré nám dalo peniaze na vycestovanie –, zoznámili sme sa s pánmi z New York Press Photo Association. Prostredníkom bol fotograf Paul Martinka, ktorý bol u nás v porote. Je to agentúra, ktorá združuje vynikajúcich fotografov, viacerých držiteľov Pulitzerovej ceny. V tomto roku nám, spolu s našou generálnou konzulkou, pomáhajú s hľadaním galérie. V septembri by sme chceli vycestovať do New Yorku s výberom prác zo štvrtého ročníka Slovak Press Photo. Výstava by sa mala konať počas zasadania OSN a nášho predsedníctva v Európskej únii. Teraz sa snažíme získať dotáciu z Fondu na podporu umenia, aby sme mohli vycestovať. Vystavovať slovenských fotografov v galérii v New Yorku je veľká príležitosť. Dúfame, že sa nám to podarí.
Už sme hovorili o peniazoch, lepšie povedané o ich nedostatku. Z čoho žije Slovak Press Photo?
Väčšina sponzorov, ktorých logá máme na plagátoch, dáva víťazom ceny a peniaze, prispieva na tlač, techniku. Máme len málo partnerov, ktorí nám fyzicky dávajú peniaze. Je to len zlomok toho, čo potrebujeme, ale sme im za to vďační. Na celom projekte pracuje viac ľudí, ktorí to robia popri svojej inej práci. Rada by som všetkým, ktorí s nami spolupracujú, zaplatila honoráre, ale nie je z čoho. Veríme, že raz prelomíme ľady a všimnú si nás štátne inštitúcie. Prezentujeme kultúru a dianie na Slovensku v zahraničí. Evidujeme obrovský záujem, limitujú nás často iba peniaze. Podali sme tri granty do Fondu na podporu umenia, tak dúfame, že v tomto roku budeme úspešnejší.
Odovzdávanie ocenení Slovak Press Photo Zdroj: TASR
Vlani do projektu vstúpila verejnoprávna RTVS [Rozhlas a televízia Slovenska], vznikla nová medzinárodná kategória pre spravodajské šoty a krátke dokumenty. Slovak Press Photo má potenciál šíriť obraz o Slovensku po celom svete. Veríme, že v tomto roku dostaneme viac peňazí od štátu, lebo už sme na konci so silami. Minuli sme všetky úspory. Viem, že to vyzerá neskutočne, ale veľa vecí platíme zo svojho. Sme nadšenci.
Slovak Press Photo prekročilo hranice nielen výstavami. Súťaž je otvorená aj pre fotografov zo zahraničia.
V tomto roku je súťaž otvorená pre fotografov zo šiestich krajín v dvoch kategóriách. Rovnako je to aj vo video kategórii. Vznikli priateľstvá a fotografi majú záujem súťažiť aj na Slovensku. Nebolo by to tak, keby sme neponúkli kvalitu. Snažíme sa, aby v porote boli kvalitní tvorcovia zo zahraničia, ktorí už niečo dokázali a majú mnoho ocenení. Je to aj záruka nezávislosti poroty.
Boris Németh – Pohreb Vasila Biľaka, 2014 Zdroj: Boris Németh
Dva roky spolupracujeme s agentúrou NOOR. Teraz nám ponúkli projekt, ktorý sa volá Ako ďalej, Slovensko? V prvej fáze by mali byť workshopy pre slovenských i zahraničných fotografov a fotožurnalistov. Ľudia so skúsenosťou zo svetových médií by učili, ako uchopiť tému správne. Nasledovať bude samostatná práca fotografov a komunikácia a konzultácie s lektormi. Vytvoria sa dvojice – jeden fotograf z agentúry NOOR, druhý zo Slovenska – a spolu budú mapovať krajinu. V druhej fáze vznikne výstava, ktorá prejde viacerými slovenskými mestami a dostane sa do dôležitých galérií po celom svete. Súčasťou bude katalóg a kniha o Slovensku. Prestíž zahraničných fotografov, mnohých víťazov World Press Photo, môže fungovať aj ako lákadlo a o knihu by mohol byť veľký záujem. Je to obrovská možnosť prezentácie krajiny. Hľadáme sponzorov a presviedčame ich, že tento moment sa nemusí opakovať.
Vidíte posun v žurnalistickej fotografii?
Na začiatku súťaže sme mali aj fotografie, ktoré vznikli v rýchlosti, prvoplánovo. Dnes sa o ocenenie uchádza čoraz viac fotografov s dlhodobými projektmi. Už to nie sú len momentky pre denné vydanie novín, fotografi cestujú, sledujú témy. Týka sa to napríklad Ukrajiny, Afriky, ale aj Slovenska. Celkovo sa dá povedať, že na prácach v súťaži vidíme, že sú to premyslené, pripravené veci.
Ako funguje Grant Bratislavy?
Je to cena primátora. Magistrát prispieva sumou dvetisíc eur na prácu víťazného fotografa, ktorý mapuje celý rok mesto. Fotografie potom využíva archív mesta nielen ako dokumenty, ale aj na propagáciu. Magistrát nám celkovo veľmi pomáha.
Tomáš Rafa – Ukrajinská kríza (Krátke video), 2015 Zdroj: Tomáš Rafa
Ako presviedčate privátne spoločnosti, keď žiadate o podporu súťaže?
Niekoľko sme ich už presvedčili, vďaka za to a dúfame, že presvedčíme ďalších. Stretávame sa však s názorom, že primárne by nás mal financovať štát. Sme pre nich niečo ako verejnoprávna inštitúcia. Nie sme komerčný projekt, negenerujeme zisk. Pohybujeme sa v oblasti kultúry a vieme, že tu sa zháňajú peniaze ťažko. Významnými partnermi sú médiá, ktoré nám poskytujú priestor, aby sme zviditeľnili súťaž. Pravda je taká, že síce dostávame aj dotáciu, ale v minulom roku to bolo len 10 percent zo žiadanej sumy. Keby sme nemali partnerov, tak nemáme napríklad za čo tlačiť a rámovať fotografie. Niektorí nám pomáhajú službami, ktoré nám poskytujú za zlomky cien. Stále teda veríme, že si nás štátne inštitúcie všimnú.
Založili ste aj Nadáciu Slovak Press Photo. Čomu sa bude venovať?
Nadácia chce podporovať mladých, organizovať im výstavy a pomáhať pri vstupe do sveta profesionálov. Chceme sa napríklad venovať deťom aj seniorom, budeme s nimi mapovať Bratislavu. Bude to miesto pre workshopy a prezentáciu autorov. Plánov máme veľa, musíme byť trpezliví. Okrem aktivít nadácie uvažujeme aj o tom, že vytvoríme v Bratislave Stredoeurópske stredisko pre vizuálnu žurnalistiku a fotografiu. Máme jedinečnú polohu, myslíme si, že táto myšlienka má šancu.
Milan Illík – Crew Teens, 2013 Zdroj: Milan Illík
Jana Garvoldtová (50)
Vyštudovala Katedru televíznej žurnalistiky na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Už počas štúdia externe spolupracovala so Slovenskou televíziou, kde neskôr pracovala na pozícii vedúcej výroby. Po niekoľkých rokoch spoluzakladala firmu, ktorá pripravovala projekty na kľúč pre televízie od námetu, financovania, výroby, postprodukcie, teda celý projekt do vysielania. V posledných rokoch sa venuje súťaži Slovak Press Photo.
Autor je spolupracovník TRENDU