„Je to časovo, finančne aj ľudsky veľmi náročné. Je veľmi dôležité takého zamestnanca stabilizovať a udržať vo firme,“ približuje hovorca Železničnej spoločnosti Cargo Martin Halanda jednu z častých ponôs firiem na nové generácie na trhu práce.
TREND oslovil dvadsať firiem z rôznych odvetví, aby zistil, či a ako sa prispôsobili špecifikám nových generácií.
Opačný pohľad
Vyjadrenia viacerých firiem sú v kontraste so stereotypmi, ktoré sa s mileniálmi spájajú, napríklad že sú leniví, zameraní na seba alebo príliš sebavedomí. „Naši mladí kolegovia milujú technológie, žijú sociálnymi sieťami a prenášajú svoje postrehy a nápady do práce, čo posúva firmu dopredu,“ hovorí šéfka ľudských zdrojov v Sygicu Soňa Sodoma Lacušková.
Negatívne vlastnosti, ktoré sa pripisujú tejto generácii, sú podľa nej len vecou uhla pohľadu – to, čo staršia generácia vníma ako lenivosť či netrpezlivosť, môže byť pre iných dravosť a dynamika, ktorá je v IT svete ceneným artiklom.
Zdroj: Profimedia.cz
Čo sa o nich hovorí
- draví, ambiciózni a príliš sebavedomí
- leniví, zahľadení do seba a závislí od sociálnych sietí
- zvyknutí na okamžité uspokojenie svojich potrieb
- netrpezliví v očakávaní pracovných úspechov a postupu
- nelojálni a bez verného pohľadu na vlastné schopnosti a cenu
Čo v nich firmy našli
- odvážni, súťaživí, dynamickí a kozmopolitní
- tvoriví, jazykovo zdatní a digitálne zruční
- hľadajú rovnováhu pracovného a osobného života
- majú odvahu poukázať na veci, ktoré sa im zdajú neefektívne alebo im prácu sťažujú
„Naše skúsenosti s mladou generáciou sú skôr pozitívne. Majú odvahu poukázať na veci, ktoré sa im zdajú v práci neefektívne alebo im prácu sťažujú. Tým posúvajú vpred aj naše vnímanie,“ súhlasí riaditeľka ľudských zdrojov v Slovnafte Alžbeta Grácová. Štúdia GfK z minulého roka zaradila medzi mileniálov až 1,2 milióna obyvateľov Slovenska a vymedzila ich dátumom narodenia medzi rokmi 1980 a 1995. Vo väčších priemyselných podnikoch predstavujú približne tretinu pracujúcich, v start-upoch, centrách zdieľaných služieb či nových firmách rozvíjajúcich najnovšie technológie je tento pomer skôr opačný.
Netrpezliví
„Neboja sa riskovať, sú otvorenejší a spochybňujú zaužívané, čo nastavuje zamestnávateľom zrkadlo a núti ich k zmene. Je ťažšie zaujať ich, musíme byť nápaditejší, snažiť sa získať ich pre svoje zámery, ukázať im hodnoty, komunikovať dôvody a vízie, pretože je pre nich dôležité vedieť, prečo to robia,“ hovorí Petra Langová z marketingového oddelenia potravinového reťazca Kaufland.
Medzi najväčšie výzvy zamestnávateľov, na ktorej sa podľa malého prieskumu TRENDU zhodli takmer všetky oslovené firmy, však patrí – netrpezlivosť mileniálov.
Mladí ľudia na trhu práce sú podľa personalistov zvyknutí na okamžité uspokojovanie svojich potrieb, a preto aj netrpezliví v očakávaní pracovných úspechov a postupu. „Generácia, ktorá nastupuje do pracovného pomeru dnes, chce v krátkom čase dosiahnuť viac ako moji rovesníci,“ hovorí Marián Užík, finančný riaditeľ bratislavského centra zdieľaných služieb spoločnosti Johnson Controls.
V centre služieb majú s nastupujúcimi generáciami bohaté skúsenosti, priemerný vek zamestnanca je tu tridsať rokov. V technologickej spoločnosti Kistler je to o dva roky viac a aj tam sú mladí kolegovia podľa personalistky Kataríny Bílikovej zvyknutí na rýchly životný štýl, kariérny rast, cestu k výsledkom a majú vo všeobecnosti menšiu trpezlivosť prekonávať prekážky v pracovnom či osobnom živote.
Mileniáli menia prácu častejšie než predchádzajúce generácie, v priemere každé tri roky
Milan Janásik (Generali): „Netrpezlivosť je výrazná črta mileniálov a ešte výraznejšia u nasledujúcej generácie Z.“ Zdroj: Generali
Rotácia a mobilita
Typickou situáciou je, keď zamestnanec po roku na jednej pozícii chce niečo iné, nové, lepšie platené. „Čo s tým? Nedá sa vyhovieť vždy, ale vo veľkých spoločnostiach, ako je naša, je škála možností rastu široká a interné posuny podporované,“ hovorí manažér náboru Ivan Tomko z IBM Slovensko. Očakávania rýchlych zmien a pracovných úspechov mladých kolegov riešia najmä vnútrofiremnou rotáciou – zamestnanci zmenia prostredie a rýchlo nadobúdajú nové zručnosti a skúsenosti.
Na široké možnosti osobného rozvoja stavili aj v Slovnafte. Bratislavská rafinérka je
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?