Zhodou okolností, v tom čase ju s pracovnou ponukou oslovila slovenská firma GA Drilling. Veľmi jej to prišlo vhod. „Mohla som sa naďalej rozvíjať sa vo svojej brandži, ktorá má podľa mňa veľký potenciál, a súčasne môžem pracovať s najmodernejšími technológiami,“ spomína. Ľudia ako V. Drgoňová sa pre GA Drilling stali dôležitým zdrojom kvalifikovaných odborníkov, ktorých je na lokálnom trhu práce nedostatok.

Chcú sa vrátiť

GA Drilling vyvíja nový spôsob vŕtania elektrickou plazmou, ktorý môže byť zásadnou inováciou v hĺbkovej ťažbe nerastného bohatstva a geotermálnej energetike. Kým pozície technikov a operátorov sa jej darí obsadzovať uchádzačmi z lokálneho trhu, so špecialistami je to zložitejšie. „Oblasti priemyslu a školstva, ktoré potrebujeme pre dokončenie technológie, boli v uplynulých desaťročiach na Slovensku utlmené, takže sme sa rozhodli hľadať talenty aj v zahraničí,“ vysvetľuje HR šéfka firmy Andrea Šalingová.

Firme sa podarilo stiahnuť z Veľkej Británie a Nemecka slovenských odborníkov s praxou z oblasti ropného priemyslu, baníctva a hĺbkového vŕtania – dvoch fyzikov, hydrauličku, konštruktéra, manažéra a tiež dvoch stážistov. „V lete budeme mať ďalších piatich stážistov z univerzít vo Veľkej Británii, ktorí sa k nám prihlásili sami,“ dodáva A. Šalingová.

Medzi zahraničnými Slovákmi dnes hľadá potenciálnych pracovníkov mnoho tunajších firiem. „Záujem o Slovákov, ktorí odišli za prácou do cudziny, v súčasnosti prekonáva naše kapacity,“ hovorí Viktória Skřivánková z mimovládky LEAF, kde vedie program návratu slovenských odborníkov do vlasti.

Hľadajú zaujímavé projekty

Tvrdý súboj o odborníkov cítiť najmä v IT, kde je najväčší nedostatok kvalifikovaných ľudí. Napríklad v uplynulom týždni zaevidoval portál Profesia.sk zhruba päť a pol tisíca voľných pracovných pozícií. Polovica z nich požadovala úplné vysokoškolské vzdelanie a každé piate ponúkané miesto bolo z informačných technológií. Vyše dve pätiny pozícií pre vysokoškolákov mali sídlo v Bratislave a okolí.

O nedostatku špecialistov a rastúcich ťažkostiach s ich hľadaním a presviedčaním na novú pozíciu hovorí aj manažér personálnej agentúry Trenkwalder Peter Jakab: „Drvivú väčšinu treba headhuntovať.“ Mení sa preto aj prístup firiem k získavaniu nových zamestnancov a spôsob komunikácie navonok. Personálky aj firmy využívajú nové formy oslovovania ľudí.

V budúcnosti sa očakáva nedostatok špecialistov aj vo vodárenstve a energetike

Personálne portály a lokálne noviny nestačia. Využívajú sa platené reklamy na sociálnych sieťach, ktoré sú v porovnaní s inzerciou 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa