Ak chce firma uspieť na zahraničných trhoch, nestačí mať kvalitný produkt. Oveľa dôležitejšie je, aby do svojho podnikateľského života zaradila základnú ľudskú črtu, ktorá človeku pomohla uspieť aj v evolúcii – schopnosť prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam, v tomto prípade rôznym krajinám.
Ak niečo funguje v jednej krajine, neznamená to, že to bude fungovať aj u susedov. To sa týka samotného produktu, ale aj marketingu, ktorý má o produkte informovať cieľovú skupinu.
Výber krajín na vývoz
„Každá krajina má svoje špecifiká, ale vždy sa snažíme nájsť prijateľný kompromis pre obe strany. Ako príklad uvediem Nemecko, kde je trend bývať v nájomných bytoch. Nemecký zákazník teda neobľubuje skrinky zavesené na stene, pretože si musí pýtať povolenie na vŕtanie do steny. Súčasný svet je už značne globalizovaný a nové trendy sa šíria rýchlo: čo je moderné v jednom regióne, bude o chvíľu moderné všade,“ otvára tému rozdielnosti trhov Tomáš Masaryk, ktorý má v slovenskom výrobcovi nábytku Decodom na starosti externú komunikáciu.
Vysvetľuje, že v Decodome pri expanzii vždy zohľadňujú kúpyschopnosť daného regiónu, respektíve kategórie obyvateľov, pre ktorú sú ich produkty určené: „Dôležitá je miera rovnakého vkusu a dizajnového pohľadu na nábytok. Určite uprednostňujeme, keď má daná krajina rovnaké ‚chute‘ ako my. Pri výbere treba osobne navštíviť krajinu, ideálne v sprievode osoby, ktorá pozná trh a jeho špecifiká, na ktoré vás upozorní.“
Zdroj: Maňo Štrauch
Do zahraničia sa dá dostať aj inak – cez privátne značky. Túto možnosť využíva Tatranská mliekareň. Tá svoje syry nielenže vo veľkom predáva na Slovensku, ale ich aj vyváža a stále investuje do rozširovania výroby.
„Poväčšine sa dostaneme do krajín mimo Slovenska len prostredníctvom privátnej značky robenej pre nadnárodnú spoločnosť. Ďalšou podmienkou je schopnosť zákazníka zaplatiť za tovar, aby nám nevznikali pohľadávky. Našou silnou doménou v zahraničí je gastronomický kanál, kam umiestňujeme veľký objem v našom brande. Firmy by si mali dávať pozor na podvodníkov s DPH – niekedy to môže dopadnúť aj tak, že v dobrej viere niekomu predáte tovar a ten následne ‚vyrobí‘ problém, ktorý musíte vy vysvetľovať finančnej správe,“ upozorňuje obchodný riaditeľ a člen predstavenstva mliekarne Ján Husák.
Aj slovenská spoločnosť Tekmar, ktorá vyrába inovatívne funkčné
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?