Poslanci chcú vybrané peniaze, asi 150 miliónov eur ročne, smerovať na osobitný účet pod ministerstvom pôdohospodárstva (pod priamou kontrolou SNS). Účelom fondu má byť podpora domáceho potravinárstva. Pritom práve obchodným reťazcom nedávno ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná ďakovala za to, že priamo podporujú domácu produkciu.

Podľa návrhu zákona však práve ony majú financovať pomoc slovenským poľnohospodárom. Na ich podporu pritom idú miliardy z rozpočtu EÚ. Ak by reťazce preniesli nový odvod plne na zákazníka, pre každú domácnosť by to znamenalo predraženie nákupov o 80 eur ročne. Na porovnanie, pre priemernú bezdetnú domácnosť je to podľa Štatistického úradu SR dvojtýždňový nákup, pre domácnosť s dvomi deťmi nákup na týždeň.

Oficiálne však nemá mať zákon žiadne sociálne vplyvy, tak to v dôvodovej správe tvrdia poslanci Anton Hrnko, Dušan Tittel a ich štyria kolegovia zo SNS. Aj preto oslovení odborníci mimo záznamu hovoria o „ekonomickom analfabetizme“ predkladateľov. To, že zákon nevyhnutne zvýši ceny, tvrdia prakticky všetky opozičné strany.

Oklamaní obchodníci

Keď SNS prvýkrát verejne deklarovala zámer špeciálne zdaniť reťazce, dostalo sa im ubezpečenia, že návrh s nimi budú konzultovať. V skutočnosti sa návrh objavil v NR SR v posledný septembrový piatok bez toho, aby prešiel akýmkoľvek verejným pripomienkovaním. „Boli sme oklamaní a podvedení. Takýto postup je minimálne neštandardný,“ hovorí za Slovenskú alianciu moderného obchodu (SAMO) Lenka Puzlíková. SAMO združuje najväčšie obchodné reťazce na trhu.

Potravinári majú paradoxne vyššiu maržu ako reťazce

Neobstoja ani argumenty národniarov o prehnaných maržiach obchodných reťazcov, ktoré vraj rastú na úkor potravinárov. Porovnanie

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa