Príchod inteligentných telefónov v biznise s hrami zmenil veľa. Na mobile naháňajú body alebo likvidujú nepriateľov aj tí, pre ktorých by inak bolo hranie sa na počítači len detskou zábavou. Vyrastá generácia ľudí, ktorí sa vďaka minimálnym sumám za hry do smartfónov učia za softvér platiť. A to aj na Slovensku.
Celý herný priemysel sa nachádza v búrlivom období. Aj malá skupina počítačových maniakov má šancu zarobiť veľké peniaze, hoci zďaleka sa to nepodarí každému.
Nie je hráč ako hráč
Všeobecné povedomie, že sa hrajú len deti, už prinajmenšom v západnom svete neplatí. Americkí či britskí manažéri sú aktívnymi hráčmi na konzolách aj po štyridsiatke a nikomu to nepríde zvláštne. V Japonsku a Južnej Kórei je hranie národným športom bez vekového rozdielu. Národným športom doslova. Konajú sa tam obrovské podujatia a takzvané progamingové tímy sponzorujú nadnárodné spoločnosti podobne ako pri futbale alebo Formule 1.
Herná generácia sa už dostáva aj na „starý kontinent“. Z prieskumu spoločnosti Ipsos MediaCT z jesene minulého roka na vzorke viac ako 15-tisíc respondentov zo 16 európskych krajín vysvitlo, že viac ako tretina ľudí si za posledný rok kúpila aspoň jednu hru či už zabalenú v škatuli alebo on-line cez internet či ako aplikáciu pre smartfón. Štvrtina opýtaných sa hrá minimálne na týždennej báze. Nehrajú sa len muži, ale aj ženy – pomer je približne 55 ku 45 percent. A počtom najväčšiu vekovú skupinu hráčov, a teda aj možných zákazníkov, netvoria stredoškoláci či žiaci. Zbieraniu bodov, hláv nepriateľov, pestovaniu digitálnej kukurice či jazdeniu športovými autami po virtuálnych metropolách holdujú v najväčšom počte ľudia od 25 do 44 rokov. Ipsos MediaCT do svojho prieskumu nezahrnul respondentov zo Slovenska, z Českej republiky už áno.
Na Slovensku podľa ľudí z brandže tieto „západné“ trendy ešte necítiť. Starší ľudia dávajú prednosť krátkym a jednoduchým hrám, nepotrpia si až tak na spracovanie. Takže sa pri hraní sústreďujú skôr na mobilné tituly či hry na Facebooku, hovorí riaditeľ jednej z najväčších sietí videohier v strednej Európe ProGamingShop Pavol Dlhoš. Spolumajiteľ slovenského herného štúdia Cauldron Marián Ferko však ráta s tým, že aj staršia veková skupina hráčov sa aj na Slovensku bude postupne rozširovať. Zatiaľ dominujú 13- až 24-roční.
Aj rozdelenie na hráčov a hráčky je na Slovensku „tradičnejšie“. Počty nežného pohlavia za klávesnicami či gamepadmi viditeľne stúpajú, no stále dominujú muži, ktorí potrebujú viac súťažiť, porážať oponentov, budovať, hovorí P. Dlhoš. V ich obchodoch väčšina žien hry kupuje ako darček pre niekoho iného. Je to časť trhu, ktorá zatiaľ v našom regióne nie je úplne podchytená, dopĺňa M. Ferko. Pri facebookovských hrách záleží na konkrétnom titule. Vlakovú TrainStations alebo Emporeu z prostredia fantasy hrajú v drvivej väčšine muži. Diggy’s Adventure už zaujala viac ženy ako mužov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?