Slovenskí spotrebitelia sú „makroekosenzitívny“ druh. Ich pesimizmus či optimizmus a celkový „drive“ do života závisí od toho, čo sa deje okolo nich a o čom rozprávajú v správach. Keď krajinu svet v období po roku 2006 označoval za európskeho tigra, ekonomika rástla a rozprúdil sa developerský boom, pridalo to aj na sebavedomí spotrebiteľov. Po prepuknutí krízy, raste nezamestnanosti a permanentnom príleve informácií o hroziacom krachu juhoeurópskych štátov začali aj konzumenti na Slovensku vnímať svoju situáciu horšie. Hoci to nemuselo úplne korešpondovať s reálnym scvrknutím obsahu ich peňaženiek.
Tvrdí to tohtoročný prieskum agentúry TNS Slovakia Lifestyle 2013, podľa ktorého viac než tretina z 6 488 opýtaných (829 osobne, 5 659 online) označila svoju finančnú situáciu za horšiu ako rok predtým. Počet nezamestnaných, ktorí by mohli pociťovať zhoršenie svojej finančnej situácie, síce od vlaňajšej jesene (takmer) kontinuálne stúpa, no reálne ide iba o približne jeden percentuálny bod. A v podobnej miere klesla vlani medziročne aj reálna mzda.
Dve pozitívne výnimky
Marketingový prieskum zároveň konštatuje, že miera spokojnosti so životom sa napriek vnímanému zhoršeniu finančnej situácie veľkej časti spotrebiteľov nezmenila. Oproti roku 2011 sú menej spokojní obyvatelia Bratislavského, Nitrianskeho a Košického kraja, inde spokojnosť so životom, naopak, narástla a z celoslovenského hľadiska ostala takmer rovnaká, konštatuje Lifestyle 2013.
Autori prieskumu to interpretujú ako pasivitu Slovákov, ktorí boli činní, keď sa darilo celej krajine. V rokoch 2006 a 2008 štúdia ešte pozorovala u spotrebiteľov chuť dosiahnuť zmeny a osobný prospech. Rástol podiel ľudí orientovaných na výsledok a zisk vlastným úsilím. Avšak nástup krízy ich už neprebudil k aktivite, ale práve naopak. „Z dát je silno cítiť motív porobeného národa, ktorý keď sa dostane pod tlak utlačovateľov, stane sa paralyzovaným slimákom, ktorý sa stiahne do ulity a vyčkáva. Iba ojedinele preberáme aktivitu, aby sme sa mali lepšie, ako sa máme dnes,“ vysvetľuje analytik TNS Slovakia Ján Hudák.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?