Svoj podpis pod tunajšou kaviarenskou kultúrou však zanechali aj menej dávne udalosti. Napríklad príbeh „nesky“, teda instantnej kávy. Počas prvej svetovej vojny potrebovali štátnici nejako povzbudzovať organizmus vojakov. Vymysleli teda nápoj, ktorý bol zároveň veľmi rýchly na prípravu. Tak vznikla instantná káva.
Ide v podstate o kávu z kávy. Lebo neska sa vyrába tak, že sa najskôr pripraví káva vo veľkých nádobách, zmrazí sa a postupne vysušuje a spracuje až do podoby, v akej sa predáva v obchode. Ľudia si ju následne zalejú a pripravia de facto druhýkrát. „Táto káva už nemá takú výraznú chuť, len kofeín. Preto sa tam chemicky pridávajú rôzne arómy a príchute,“ vysvetľuje M. Štefanovič.
Káva našich dedov a otcov
Bývalý socialistický režim a kooperácia krajín z rovnakého politického tábora zasa Slovensku zabezpečili zásoby veľmi kvalitnej káva z Vietnamu či Kuby.
Marketingový riaditeľ Baliarní obchodu Poprad Viliam Matušek dodáva, že v tomto politickom režime sa preferovali najmä zrnkové kávy. „Nešlo o kávu do preso strojov, ale klasickú kávu v papierových vreckách, ktorú sme si mohli pomlieť priamo v obchode. Tú vôňu si pamätá každý.“
Od kaffy po kávu
Povzbudivé účinky divo rastúcej kávy si ľudia všimli prvýkrát v severovýchodných oblastiach Etiópie, odkiaľ pochádza aj jej názov kaffa. Neskôr sa cez Egypt dostala do južnej časti Arabského polostrova, kde ju začali pestovať. Prvé vierohodné dôkazy o pití kávy pochádzajú z polovice 15. storočia zo sufijských chrámov v Jemene. Až tu sa káva konzumovala spôsobom, aký poznáme dodnes – pražením semien a ich následným varením. V Európe sa začala stávať populárnou v 17. storočí. Prvú európsku kaviareň otvorili v Benátkach v roku 1645, ale pitie kávy sa v Európe stalo masovou záležitosťou až v 19. storočí.
Neskôr si ľudia viac čoraz začali kupovať mletú kávu, kvôli komfortu. O krátky čas prišla prvýkrát káva vákuovaná. Tento moment zásadne zmenil pitie kávy. Káva mohla mať záruku aj 24 mesiacov a jej kvalita viditeľne neutrpela. Následne sa na tunajšie územie začala vracať káva instantná, široko podporená reklamou a veľmi dobrou cenou.
Nedávnym trendom sa stali kapsulové systémy. Podporil ich silný marketing a veľmi priaznivé ceny kapsulových kávovarov. „Dnes zas zažívame pre nás najzaujímavejšie časy. Vplyvom rastu ekonomiky a edukácie sa ľudia
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?