Rýchlym servisom a nízkymi cenami tovaru už odstavil nejedného „kamenného“ konkurenta. No aj Amazon zistil, že na ďalší rast v retaile mu len virtuálny obchod nepostačí. Po dvoch desaťročiach strávených v internetovom biznise experimentuje s prienikom do fyzického maloobchodu. Nekončí pri kníhkupectve, plánuje aj kamenné predajne potravín.
Podľa portálu Business Insider počíta Amazon do roku 2018 s dvoma desiatkami pilotných kamenných prevádzok potravín na domácom trhu. Do desiatich rokov ich plánuje otvoriť dvetisíc. Online predaju potravín s doručovaním vlastnými kapacitami sa venuje od roku 2007.
Čerstvé hneď, trvanlivé potom
Ovocie, zelenina, mlieko, mäso a ďalšie čerstvé veci pod zub. S takouto skromnou ponukou na pulte plánuje Amazon osloviť zákazníkov v malých predajniach potravín. Ako ďalej uvádza denník Wall Street Journal (WSJ), v ponuke obchodu budú tiež trvanlivé potraviny. Arašidové maslo či cereálie si však zákazník nezbalí do tašky na mieste a neodnesie hneď so sebou, ale si ich bude môcť objednať prostredníctvom smartfónu alebo dotykovej obrazovky priamo v obchode. Túto časť nákupu mu predajca prinesie ešte v ten istý deň domov.
Šéf Amazonu Jeff Bezos chce dostať čo najviac ľudí do predplatiteľského programu Prime Zdroj: Gettyimages.com
Amazon myslí aj na zákazníkov, ktorí si chcú online objednané potraviny vyzdvihnúť osobne a stráviť tým čo najmenej času. Chystá pre nich odberné miesta, na ktoré stačí prísť po nachystaný nákup autom. Je to obdoba dnes už pomerne rozšírenej služby „klikni a vyzdvihni“, ktorú môžu poznať aj slovenskí spotrebitelia. Amazon sa ju snaží vyšperkovať. Pre urýchlenie vybavenia zákazníka vyvíja technológiu na rozpoznávanie evidenčného čísla prichádzajúceho vozidla.
E-shopový gigant sa pri kamenných obchodoch s potravinami inšpiruje diskontnými predajcami, ako sú Aldi a Lidl
Predajne potravín, interne nazvané projekt Como, sú navrhnuté zatiaľ len pre zákazníkov s predplatenou službou Amazon Fresh. Zaručuje im dodanie na určenú adresu v deň objednania tovaru. Amazon si za tento servis účtuje pätnásť dolárov mesačne. Amazon Fresh je nadstavbou k inej predplatenej službe Amazon Prime, ktorá stojí 99 dolárov ročne. Abonent má v rámci nej prístup k doručovaniu bez poplatkov či k rozsiahlej ponuke videí a hudby zdarma.
Online predaj potravín v USA | |||
(%, podiel na trhu) | |||
2016 (1) | 2015 | 2014 | |
Amazon | 26 | 22 | 18 |
Walmart | 16 | 13 | 11 |
Peapod | 2 | 3 | 3 |
Fresh Direct | 2 | 2 | 2 |
Kroger | 2 | 2 | 2 |
(1) Odhad | |||
PRAMEŇ: Cowen & Co., Bloomberg |
Pozvoľný rozbeh
Podľa zdrojov WSJ sa Amazon pri koncepte kamenných obchodov s potravinami inšpiruje diskontnými predajcami, ako sú Aldi a Lidl, či rôznymi dolárovými obchodíkmi. Expandujú v Spojených štátoch s prevádzkami zriadenými v sparťanskom duchu, pri skladbe sortimentu sa orientujú na privátne značky a rozhodne netrpia prezamestnanosťou.
Amazon sa k plánom s kamennými potravinami zatiaľ nevyjadruje. Podľa WSJ spustenie projektu nie je až také horúce. Príde na rad zrejme o rok alebo aj neskôr. Firma zatiaľ skúma vhodné lokality. Otázkou týždňov môže byť otvorenie prvej drive-in lokality v Seattli, jej príprava je v pokročilom štádiu.
Amazon začal predávať potraviny cez internet už pred deviatimi rokmi. Dlhý čas službu ponúkal iba v Seattli, ktorý je štartovacím miestom aj pre kamenné kníhkupectvo s doplneným sortimentom technologických „hračiek“ z dielne Amazonu. Až pred tromi rokmi prikročil k expanzii s potravinami na západnom pobreží USA, následne rozšíril pokrytie o ďalšie americké veľkomestá a tento rok spustil rozvoz čerstvých potravín v Londýne. Amazon sa postupne vnára hlbšie do biznisu s potravinami, rozširuje napríklad paletu vlastných značiek.
Predajcovia potravín v USA | ||
(%, podiel na trhu) | ||
Spoločnosť | Odhadovaný podiel | |
1. | Walmart | 17 |
2. | Kroger | 9 |
3. | Albertsons/Safeway | 6 |
4. | Costco | 5 |
5. | Sam’s Club | 3 |
7. | Ahold | 2,5 |
14. | Aldi | 1,3 |
20. | Amazon | 1,1 |
PRAMEŇ: Cowen & Co., Bloomberg |
Chytiť a nepustiť
Na čo vlastne sú Amazonu kamenné prevádzky potravín? Portál Wired.com má jasnú, hoci možno prekvapujúcu odpoveď. Projekt Como má perfektný zmysel pre firmu, ktorá chce
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?